تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۰
جالب است ۰
رئیس‌جمهور لیتوانی در آستانه نشست ماه آینده ناتو در پایتخت این کشور اروپایی و داغ بودن بحث عضویت اوکراین در این ائتلاف، در سفری از پیش اعلام نشده وارد «کی‌یف» شد.
سفر ناگهانی رئیس‌جمهور لیتوانی به کی‌یف
به گزارش مردم فردا،در شرایطی که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در تلاش است تا در نشست ماه آینده ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی، مسئله پیوستن اوکراین به ناتو مطرح شود، «گیتاناس ناوسدا» رئیس‌جمهور لیتوانی در یک سفر از پیش اعلام نشده، امروز (چهارشنبه) وارد کی‌یف شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور لیتوانی قصد دارد امروز با زلنسکی در خصوص ناتو و تلاش کی‌یف برای عضویت در این ائتلاف بحث و گفت‌وگو کند.

 

در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ - هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس -  بود که رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف  درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (سه‌شنبه) بار دیگر خواستار دریافت «دعوتنامه سیاسی» برای پیوستن اوکراین به ناتو در نشست 11 و 12 ژوئیه (20 و 21 تیرماه) شد.

ماههاست که زلنسکی از متحدان غربی درخواست کرده تا با عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو موافقت کنند اما رویترز گزارش کرد که اعضای ناتو در خصوص گام‌هایی به منظور تقویت روابط با اوکراین از طریق نشست ویلنیوس موافقت کرده اند اما هنوز نتوانسته‌اند در خصوص نحوه رسیدگی به اشتیاق اوکراین برای عضویت در ناتو به اختلافات خود پایان دهند.

بر اساس این گزارش، لیتوانی یکی از طرفداران پروپاقرص اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و خواستار پذیرش کی‌یف در هر دو نهاد شده است. لیتوانی در حال خرید سامانه‌های پدافند هوایی «NASMAS» برای اوکراین از یک شرکت نروژی است.

دفتر ریاست جمهوری لیتوانی در بیانیه ای در خصوص سفر وی به اوکراین اعلام کرد که ناوسدا در صدد است درباره «دستورکار نشست ناتو»، مذاکرات درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و حمایت اروپا از اوکراین با زلنسکی گفت‌وو کند.

طبق این گزارش، ناوسدا سپس برای شرکت در نشست روز پنجشنبه و جمعه رهبران اتحادیه اروپا عازم «بروکسل» پایتخت بلژیک می‌شود.

 

کی‌یف ماههاست که خواستار عضویت در ناتو شده است اما اواخر خرداد ماه بود که همزمان با تکرار درخواست‌های مقامات اوکراینی برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بحبوحه جنگ با روسیه، این ائتلاف نظامی اما بار دیگر شرط عضویت کی‌یف را تکرار کرد و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت تا زمانی که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نشود، نمی‌تواند به این ائتلاف نظامی بپیوندد. 
https://mardomefarda.ir/vdchixnz.23nwxdftt2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین