تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
جالب است ۰
دولت جدید استرالیا بر سر مبلغ غرامت فسخ قراردادی با فرانسه که سال گذشته به صورت یک‌طرفه از سوی کانبرا صورت گرفت، به توافق رسید.
دلجویی ۵۵۵ میلیون یورویی استرالیا از فرانسه
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری رویترز، استرالیا سال گذشته به صورت یک‌طرفه از قرارداد چند میلیارد دلاری خرید زیردریایی با شرکت کشتی‌سازی «گروه دریایی» فرانسه خارج شد و قراردادی با آمریکا و انگلیس امضا کرد.

این اقدام خشم پاریس را به دنبال داشته و یک بحران دیپلماتیک بی‌سابقه را آغاز کرد. خروج استرالیا همچنین خشم چین را هم برانگیخت، کشوری که قدرت برتر در حال رشد در منطقه هند-اقیانوسیه است.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر جدید استرالیا امروز (شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش با «گروه دریایی» به توافقی «عادلانه و منصفانه» برای پرداخت غرامتی به مبلغ ۵۵۵ میلیون یورو دست یافته است.

قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری برای خرید زیردریایی‌های دیزلی میان استرالیا و فرانسه، پس از فسخ شد که دولت وقت استرالیا قراردادی سه‌جانبه با آمریکا و انگلیس امضا کرد تا به زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز شود.

آنتونی آلبانیز گفت: با توجه به شدت چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، ضروری است که استرالیا و فرانسه بار دیگر متحد شده و از اصول و منافع مشترک خود حفاظت کنند.

استرالیا، آمریکا، فرانسه و شرکایشان همگی نسبت به نفوذ فزاینده چین در اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده‌اند، منطقه‌ای که از دیرباز تحت کنترل این کشورها بوده است. این نگرانی در اوایل سال میلادی جاری و در پی امضای قراردادی امنیتی میان چین و جزایر سلیمان افزایش یافت.

نخست‌وزیر استرالیا گفت: ما عمیقا به نقش و تعامل فعال فرانسه در منطقه هند-اقیانوس آرام احترام می‌گذاریم.
https://mardomefarda.ir/vdch.in6t23nmzftd2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین