تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۷
جالب است ۰
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو، روز گذشته (یکشنبه) با همتایان خود از تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در برلین درباره اوضاع اوکراین و مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی رایزنی کرد.
رایزنی بلینکن و تروئیکای اروپا درباره برجام
به گزارش مردم فردا،بنا بر گزارش وبگاه «بیزنس استاندارد»، بلینکن تصریح کرد که در دیدار با «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان، «الیزابت تراس» وزیر امور خارجه انگلیس و «فیلیپه اره را» مدیرکل امور سیاسی و امنیتی فرانسه در خصوص طرح‌هایی برای تداوم حمایت از اوکراین و مسئول شناختن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین بحث و گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای در خصوص این دیدار چهار جانبه اعلام کرد: «آن‌ها درباره پاسخ مستمر متحدان و شرکا به جنگ تجاوزکارانه و وحشیانه روسیه به اوکراین بحث کردند. رهبران این کشورها همچنین درباره مذاکرات جاری با ایران و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق درباره  بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کردند.

بلینکن نیز روز گذشته (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، درباره این دیدار نوشت: «امروز با همتایان خود از آلمان، انگلیس و فرانسه، درباره طرح‌ها خود برای تداوم حمایت از اوکراین در عین حال که پوتین (رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین) و حامیان وی را مسئول می‌شناسیم، بحث کردیم. ما همچنین درباره تلاش‌ها برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام با ایران بحث کردیم».

پیش‌تر، بلینکن همچنین با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین نیز دیدار و درباره کمک‌های امنیتی و اقتصادی به کی‌یف گفت‌وگو کرده بود و در این خصوص در صفحه توییتر خود نوشت: «قبل از نشست وزرای خارجه ناتو با دیمیترو کولبا ملاقات کردم تا درباره کمک‌ امنیتی و اقتصادی که اوکراین برای دفاع از خود در مقابل جنگ بی‌دلیل روسیه نیاز دارد، گفت‌وگو کنیم. حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین همچنان ثابت قدم و پایدار است».

از طرف دیگر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت که کولبا و بلینکن در خصوص نشست این هفته گروه هفت و نشست وزرای خارجه ناتو بحث و گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه آمریکا بر حمایت مستحکم متحدان و شرکا از اوکراین در جریان این نشست‌ها تأکید کرد.

پرایس گفت، بلینکن جزئیاتی را در مورد آخرین بخش کمک امنیتی ایالات متحده برای تقویت دفاعی اوکراین بیان کرد. وی گفت که  وزیر امور خارجه آمریکا و کولبا همچنین در مورد تأثیر جنگ اوکراین، از جمله بر امنیت غذایی جهانی صحبت کردند و متعهد شدند که به دنبال راه حلی برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای بین‌المللی باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر خارجه بر تعهد پایدار ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با جنگ بی‌دلیل روسیه تأکید کرد.

بیزنس استاندارد گزارش کرد که وزرای خارجه ناتو روز یکشنبه در برلین دیدار کردند تا در مورد درخواست عضویت احتمالی فنلاند و سوئد و همچنین برای تأیید مجدد حمایت ناتو از اوکراین در مقابل روسیه گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با رسانه ها از طریق لینک ویدئویی در کنار آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت که سوئد و فنلاند نزدیک ترین شرکای ناتو هستند و اگر آن‌ها تصمیم بگیرند برای عضویت در ناتو درخواست کنند، «تاریخی» خواهد بود.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه همه کشورهای مستقل حق دارند مسیر خود را انتخاب کنند، گفت: «عضویت آن‌ها در ناتو امنیت مشترک ما را افزایش می‌دهد، نشان می‌دهد که درهای ناتو باز است و تجاوز نتیجه نمی‌دهد».

استولتنبرگ در پایان نشست دو روزه وزرای خارجه ناتو گفت که متفقین همچنین درباره حمایت از اوکراین، تقویت بیشتر بازدارندگی و دفاع ناتو و همچنین پیامدهای بلندمدت «جنگ روسیه» علیه اوکراین بحث کردند.
https://mardomefarda.ir/vdcf.cdeiw6djtgiaw.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما