تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۶
جالب است ۰
آنتونی بلینکن با فشارهای شدیدی از سوی متحدان نزدیک منطقه‌ای به منظور تسهیل یک آتش بس فوری در غزه روبروست؛ مساله‌ای که شکاف عمیق بین حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و خشم جهان غرب بابت محاصره و بمباران این باریکه را نمایان کرده است.
درخواست دیپلمات‌های عرب از بلینکن برای آتش بس فوری در غزه
به گزارش مردم فردا،روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: "ایمن صفدی" وزیر خارجه اردن به آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود پس از دیدار یک روزه با دیپلمات‌های عرب گفت:‌ ما باید برای توقف این دیوانگی همکاری کنیم.  
"سامح شکری"، وزیر خارجه مصر نیز خواستار آتش بسی فوری، بی قید و شرط شد، تعهدی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از ملاقات با بلینکن در روز جمعه صراحتا آن را رد کرده است. ایالات متحده از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته بود که اجازه "آتش بس‌های بشردوستانه" را بدهد.
نشست امان در اردن درحالی برگزار شد که نبرد در غزه به شدت ادامه دارد و شامل حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به جنوب این باریکه می‌شود، جاییکه گزارش شده غیرنظامیان باید به آنجا بروند. ارتش رژیم صهیونیستی یک بازه زمانی سه ساعته را برای ۳۰۰ هزار فلسطینی که هنوز در شمال غزه هستند، در نظر گرفت تا آنها روز شنبه به سمت جنوب بروند.
این درگیری پس از آن شدت بیشتری پیدا کرد که نتانیاهو درخواست بلینکن را برای یک آتش بس بشردوستانه رد کرد و گفت، هرگونه ‌آتش بس مستلزم آزادی فوری تمامی ۲۴۲ اسیر توسط حماس است. بلینکن گفته که به رژیم صهیونیستی تاکید دارد تا کار بیشتری برای حفاظت از جان غیرنظامیان انجام دهد.
بلینکن در نشست امان گفت: ما بر این باوریم که یک توقف درگیری می‌تواند مکانیسمی مهم برای حفاظت از غیرنظامیان، ارسال کمک به آنها و خروج خارجی‌ها از این باریکه باشد درحالیکه اسرائیل را قادر می‌سازد تا حماس را شکست دهد.
چند ساعت پس از سفر بلینکن به اراضی اشغالی، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به دستکم یک آمبولانس که به سمت بیمارستان الشفا می‌رفت در مرکز توجهات قرار گرفت. ویدئویی از این انفجار نشان دهند تلفات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان است.
ارتش رژیم صهیونیستی گفته که این کاروان پر از نیروهای حماس بود و مدعی شد که نیروهای حماس کشته شدند.
انتظار می‌رفت که بلینکن پس از پایان جنگ با حماس، با دیپلمات‌های عرب درباره آینده غزه که جمعیت ۲.۳ میلیونی فلسطینی‌ها در آن زندگی می‌کنند، همفکری داشته باشد. ایمن صفدی صراحتا اما آن مذاکرات را رد کرد و آن را زودهنگام خواند.
وزیر خارجه اردن به بلینکن گفت: چطور می‌توانیم با آنچه در غزه رخ می‌دهد، خودمان را سرگرم کنیم درحالیکه نمی‌دانیم وضعیت غزه به کجا می‌رسد؟ می‌خواهیم درباره یک زمین سوخته و بایر حرف بزنیم؟ آیا داریم درباره یک جمعیتی که به اندازه آوارگان تقلیل یافته‌اند، حرف می‌زنیم؟
یکی از مقام‌های عرب درباره این گفت‌وگوی یک روزه در امان گفت، این جلسه یک روزه کاملا ناامید کننده بود. سران عرب به دنبال آتش بس و کمک بشردوستانه بیشتر پیش از نشست آتی ریاض، عربستان هستند.
امان سفیرش در اراضی اشغالی را فراخوانده و قاهره نیز نگران است که رژیم صهیونیستی از این جنگ در غزه برای فرستادن فلسطینی‌ها به شبه جزیره سینا استفاده کند.
تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک بیشتر به این منطقه محصور با هدف ایجاد شرایطی برای آزادی گروگان‌های حماس ادامه دارد اما هنوز نشانه‌ای از پیشرفت دیده نمی‌شود.
یکی از مقام‌های ارشد دولت واشنگتن روز جمعه گفته بود، گفت‌وگوها برای تضمین آزادی ۲۴۲ گروگان در غزه هنوز در جریان است که شامل همکاری غیرمستقیم با حماس می‌شود.
این مقام ارشد گفته بود، آزادی دو گروگان آمریکایی در تاریخ ۲۰ اکتبر یک آزمون بود که آیا می‌شود کانالی برای گفت‌وگو به منظور آزادی تمامی گروگان‌ها ایجاد کرد یا خیر که شامل مصر و قطر می‌شود.
حماس خواهان آتش بس، کمک بیشتر برای غیرنظامیان فلسطینی و انتقال سوخت به این باریکه در ازای آزادی غیرنظامیان و در عین حال مایل به نگهداشتن سربازان اسرائیلی اسیر برای آزادسازی بیش از شش هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.
درگیری‌های شبانه شامل "نبرد تن به تن" بین نیروهای اسرائیلی و حماس بود. محاصره شهر غزه در باریکه غزه توسط اسرائیل تقریبا تکمیل شده و ده‌ها هزار غیرنظامی هنوز در این شهر هستند.
کاروان‌های کمک رسانی از مصر به غزه در تنها در شرایطی وارد این باریکه می‌شوند که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی محتویات هر کامیون را قبل از ورود به غزه بررسی می‌کنند.
رژیم صهیونیستی مشکلات لجستیکی در میان سازمان‌های مسئول ارسال کمک‌های بشردوستانه را عامل تاخیر در ارسال کمک می‌داند و تاکید می‌کند که غذا و آب کافی در این باریکه هست.
سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل یک بحران گسترده بشری را در غزه ثبت کرده و "تام وایت"، مدیر غزه در آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل گفته که به صورت میانگین مردم غزه اکنون با دو تکه نان در روز زندگی می‌کنند و برای آب پاکیزه دچار مشکل هستند.
رژیم صهیونیستی در حال بررسی پیشنهادی برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه دریایی با ارسال کمک به قبرس است که توسط مقامات اسرائیلی بررسی خواهد شد. دو منبع مطلع گفتند که این کمک‌ها سپس به بندر کوچکی در غزه تحویل داده می‌شود. این بندر در اثر حملات اسرائیل آسیب دیده است.
یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل نیز گفت، برای این کار زمان زیادی لازم است و شامل درخواست از سوی اسرائیل می‌شود که بر اساس آن، ناظران بین‌المللی در داخل غزه باید بابت هر کامیونی که وارد می‌شود و توزیع کالاها نظارت کنند.
 مقام‌های بهداشت محلی می‌گویند، از حمله طوفان الاقصی حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و بمباران هوایی رژیم صهیونیستی پس از آن حدود ۹۵۰۰ فلسطینی کشته شدند. یکی از مقام‌های آمریکایی گفته که شاید این رژیم شدت بمباران هوایی را با هدف تمرکز بیشتر بر کارزار زمینی کم کند.
مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند، دستکم ۱۴۰۰ اسرائیلی در حمله حماس کشته شدند که شامل ۳۱۴ سرباز می‌شود. همچنین ۲۷ سرباز اسرائیلی هم در داخل غزه توسط حماس کشته شدند.
https://mardomefarda.ir/vdcezn8w.jh8zpi9bbj.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین