تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۳
جالب است ۰
لیگ برتر خلیج فارس در حالی به هفته‌های پایانی خود رسیده که این فصل تلاش مجموعه فوتبال ایران برای جلب تماشاگران چندان نتایج مثبتی نداشته است. پرسپولیس و استقلال که در شروع لیگ با بازیهای بدون تماشاگر کار خود را آغاز کردند، در ادامه به دلیل تخریب بخشی از سکوهای طبقه اول، حتی برای بازی دربی هم نتوانستند ظرفیت کامل استادیوم را در اختیار داشته باشند و تیمهای پرطرفداری نظیر سپاهان و فولاد نیز کمتر پیش آمد که سکوهای استادیوم را پر کنند.
فوتبال ایران بازی پرتماشاگر را پس می‌زند!
به گزارش مردم فردا،در این بین تراکتور به دلایل مختلف از جمله تیم پرستاره، همدلی طرفداران با مالک و سرمربی، بهای حداقلی بلیت و... از معدود تیمهای پرطرفداری است که توانسته در دو دیدار لیگ برتری مقابل پرسپولیس و سپاهان، تمام ظرفیت استادیوم را پر کند. البته تیم ملوان انزلی هم در استادیوم مملو از تماشاگر سیروس قایقران به مصاف حریفان رفته و از نظر نسبت سکوهای پر به خالی، پرتماشاگرترین تیم ایران محسوب می‌شود.
با این حال یکی از مواردی که در کاهش تماشاگران تاثیر مستقیمی داشته، روز برگزاری مسابقات است. برنامه این فصل سازمان لیگ به شکلی است که کمتر پیش می‌آید هواداران فوتبال امکان حضور در استادیوم را به دلایل مختلف داشته باشند چرا که بیشتر مسابقات فوتبال در ایران برای روزهای غیرتعطیل برنامه‌ریزی می‌شود

گزارش تحقیقی از برنامه لیگ بیست و سوم نشان می‌دهد تاکنون، 24% بازیهای لیگ برتر برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده تا چهارشنبه، پرتکرارترین روز فوتبالی برای لیگ برتر ایران باشد. بعد از آن روز پنج شنبه با 20% در جایگاه دوم قرار دارد اما جالب اینکه روز جمعه و یکشنبه سهم یکسانی از برنامه سهیل مهدی و همکارانش در ساختمان سازمان لیگ دارند.
تا اینجای فصل، 25 بازی در روز یکشنبه و جمعه برگزار شده و همچنین 22 بازی برای روز اولین روز هفته برنامه‌ریزی شده که اوج کج سلیقگی سازمان لیگ را نشان می‌دهد. جالب اینکه هر دو بازی شهرآورد نیز در روز غیرتعطیل برگزار شدند تا تماشاگران باوجود این برنامه عجیب تمام بلیتها را به سرعت تهیه کرده باشند.
نکته تعجب‌آور اینکه در نیم فصل اول، تعداد بازیهای برگزارشده در روز شنبه با جمعه برابر بود تا سازمان لیگ نشان دهد عملا هیچ اهمیتی به برگزاری روز تعطیل و حضور تماشاگران در استادیوم نمی‌دهد. البته سازمان لیگ هنوز در مورد برنامه‌های تعیین‌شده توضیحات خاصی را ارائه نکرده و مشخص نیست که علاوه بر این نهاد، چه افراد یا گروه‌هایی در تعیین برنامه لیگ برتر مشارکت دارند.

البته یکی دیگر از مواردی که مانع مهم برای حضور تماشاگران در استادیوم بوده، برگزاری همزمان بازیهای مهم است. تاکنون سه هفته لیگ برتر در یک روز برنامه‌ریزی شده و احتمالا دو هفته پایانی لیگ برتر هم همزمان برگزار خواهد شد تا لیگ برتر ایران احتمالا تنها لیگ فوتبال در دنیا باشد که 16% از هفته‌های آن در یک روز برگزار می‌شود.
چهار هفته پایانی لیگ برتر در انتظار برنامه‌ریزی سازمان لیگ است و باتوجه به حساسیت این چند هفته، هواداران فوتبال انتظار دارند که بازیها برای روزهای پنج شنبه و ترجیحا جمعه برنامه‌ریزی شود تا آنها امکان بهتری برای تماشای مسابقات داشته باشند. البته این هفته هم که جمعه بالاخره سهم فوتبال خود را گرفته، هر هشت بازی در یک روز برگزار خواهند شد تا به هر حال یک مانع برای حضور تماشاگران در ورزشگاه وجود داشته باشد.
https://mardomefarda.ir/vdcf0md0.w6djtagiiw.html
منبع : ورزش3
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما