تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۱
جالب است ۰
وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگویی ضمن خبر دادن از عذرخواهی واشنگتن از بغداد به خاطر حملات اخیر آمریکا به خاک عراق در پی مورد حمله قرار گرفتن پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در اردن توسط نیروهای مقاومت، به سوالاتی درباره موضوع ارسال سلاح به اوکراین و خروج نیروهای بین‌المللی از عراق نیز پاسخ داد.
فواد حسین: واشنگتن به دلیل حملات اخیرش عذرخواهی کرد/ مذاکره برای خروج نیروهای خارجی ادامه دارد
به گزارش مردم فردا، «فؤاد محمد حسین» وزیر امور خارجه عراق گفت که واشنگتن از دولت عراق به دلیل هشدار ندادن پیش از حملات هوایی علیه اهدافی در ۲ فوریه در خاک عراق از دولت بغداد عذرخواهی کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که فواد حسین در حاشیه نشست انجمن دیپلماسی آنتالیا در گفت‌وگویی با این خبرگزاری، با اشاره به این موضوع گفت: واشنگتن در واقع، درباره این حملات به نیروهای امنیتی عراق هشدار نداده بود. یک مقام رسمی آمریکایی از ما به دلیل این وضعیت عذرخواهی کرده است.
در اواخر ژانویه، سه سرباز آمریکایی در حمله‌ پهپادی نیروهای مقاومت عراق علیه پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در اردن کشته شده و بیش از ۴۰ نفر نیز مجروح شدند. حملات نیروهای مقاومت، در پاسخ به تداوم حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انجام شد.
واشنگتن آنچه نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران خواند را مسئول این حمله دانست و در دوم فوریه علیه اهدافی در عراق و سوریه حملاتی تلافی‌جویانه انجام داد. بغداد و دمشق، قویا، این حملات را علیه خاک خود محکوم کردند.
مقامات ایران هر گونه کنترل بر نیروهای مقاومت منطقه را تکذیب کرده و گفته‌اند آن‌ها بر اساس صلاحدید خود تصمیم می‌گیرند.
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ابتدا گفته بود که آمریکا پیش از این حملات، به دولت عراق اطلاع داده بود. اگرچه، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ۶ فوریه گفت که واشنگتن به بغداد پیش از این حملات هشدار نداده بود. کربی نیز بعدا، گفت که منظورش را به درستی منتقل نکرده است.
وزیر امور خارجه عراق همچنین در بخشی دیگر از گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد هیچ یک از کشورهای غربی برای ارسال سلاح به اوکراین با عراق تماس نگرفتند.
او تاکید کرد عراق یک کشور مستقل است و همه تصمیمات توسط دولت و نهادهای قانونگذاری عراق گرفته می‌شود.
فواد حسین در پاسخ به سوالی در این باره گفت: تا آن‌جا که من می‌دانم، هیچکس در این مورد (در مورد ارسال سلاح به اوکراین) با طرف عراقی تماس نگرفته است.
روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین مانع حل‌وفصل درگیری بوده و کشورهای ناتو را مستقیما، به درگیری کشانده و به منزله «بازی با آتش است.»
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. به گفته او، ایالات متحده و ناتو نه تنها با تهیه سلاح، بلکه از جمله با آموزش پرسنل نظامی در انگلیس، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها مستقیما، در درگیری شرکت دارند. کرملین اعلام کرد که سرازیر شدن تسلیحات غرب به اوکراین کمکی به مذاکرات نمی‌کند و تاثیر منفی خواهد داشت.
وزیر امور خارجه عراق همچنین به اسپوتنیک گفت که مذاکرات عراق و آمریکا در مورد خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق ادامه دارد اما «در حال حاضر هیچ تصمیم یا برنامه‌ای برای خروج این نیروها وجود ندارد.»
فواد حسین گفت: مذاکرات با طرف آمریکایی درباره حضور داشتن یا خروج نیروهای آمریکایی یا نیروهای ائتلاف در عراق ادامه دارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا جدول زمانی برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی وجود دارد یا خیر، گفت که «مذاکرات همچنان ادامه دارد.»
اظهارات فواد حسین در پی این مطرح می‌شود که «محمد السودانی» نخست وزیر عراق، ۱۰ ژانویه، گفت که عراق به دنبال خروج ائتلاف نظامی بین‌المللی از قلمرو خود است که برای مبارزه با سازمان تروریستی «داعش» ایجاد شده بود، زیرا می‌تواند از خود در برابر تروریسم محافظت کند. پس از آن، در اوایل فوریه، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق از دولت این کشور خواست تا به سرعت، به توافقی درباره خروج نیروهای مسلح کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی از عراق برسد.
https://mardomefarda.ir/vdcivqar.t1apu2bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین