تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۴
جالب است ۰
وزیر امور خارجه عراق امروز دوشنبه برای دیدار با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.
وزیر خارجه عراق امروز به تهران می‌آید
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری ناس عراق، احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه  عراق در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: فواد حسین وزیر خارجه عراق قصد دارد که امروز دوشنبه به تهران سفر کرده و با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

در این بیانیه به جزئیات بیشتری از اهداف این سفر اشاره نشده است. 

احتمال می رود که تحولات عراق و میانجیگیری این کشور در ارتباط با روابط بین ایران و عربستان از جمله محورهای این سفر باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت چهارشنبه گذشته گفته بود که با توجه به تحولات اخیر عراق، دور ششم مذاکرات تهران و ریاض در انتظار اعلام آمادگی عراقِ میزبان است.

"محمد ایرانی" سفیر کشورمان در کویت در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «الرای» تصریح کرده بود: قرار  بود ششمین دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی ماه گذشته در عراق برگزار شود که طبیعتا این دور از مذاکرات پس از پایان، به دیداری بین حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان همتای عربستانی وی - با دعوت کشور میزبان از آنها برای رایزنی- منتهی می شد.

ایرانی افزود: پس از اتفاقات و تحولات اخیر عراق، طبیعی است که بایستی منتظر بود تا کشور میزبان برای میزبانی و مدیریت مذاکرات آماده باشد.

سفیر ایران در کویت ادامه داد: موضوع  ازسرگیری گفت‌وگو با برگزاری دور ششم مذاکرات، مورد توافق قرار گرفته است، اما این اتفاق در انتظار فراهم شدن بستر مناسب برای مذاکرات در عراق است. کمیته‌های مربوطه ایران و عربستان آماده ازسرگیری مذاکرات هستند.

وی همچنین تاکید کرد: مقامات ایران نسبت به پیشرفت روند مذاکرات بسیار خوش‌بین هستند، اما ما باید منتظر دعوت عراق از دو طرف برای ازسرگیری دور ششم مذاکرات بعد از پایان رویدادهای جاری در این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ۳۱ مردادماه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: روابط ما با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است.موضوعات مشترک و متعددی با عربستان سعودی هم در حوزه دوجانبه و هم در حوزه مسائل منطقه‌ای داریم و معتقد هستیم گفتگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است اختلاف‌نظرها و موضوعات پیچیده وجود دارد اما تا الان روند مذاکرات مثبت بوده است و در گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشته‌ایم اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله مذاکره انجام شود و بلافاصله گام بعدی رخ بدهد، مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته است و تا الان از سوی طرفین عربستانی هم شاهد گام های متقابل بوده‌ایم و باید خوش بین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفتگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه خوشبختانه شرایط خوبی است و می‌توان این امیدواری را ایجاد کرد که روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت بهتری در حال حرکت است.
https://mardomefarda.ir/vdcfeedy.w6dyxagiiw.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما