تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
شرکت اپل در اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته است زیرا قانون ضد انحصاری Digital Markets Act شرکت را مجبور می‌کند تا به کاربران اجازه دهد برنامه ها را خارج از اپ استور (App Store) نصب کنند تا رقابت را افزایش دهند.
iOS 17.2 به کاربران اجازه می‌دهد برنامه ها را خارج از اپ استور نصب کنند
به گزارش مردم فردا،اکنون 9to5Mac شواهدی را در کد بتای iOS 17.2 پیدا کرده است که نشان می‌دهد شرکت واقعاً به سمت فعال کردن نصب برنامه‌ها خارج از فروشگاه اپل بر روی دستگاه‌های iOS حرکت می‌کند.

نصب برنامه ها خارج از اپ استور (sideloading) چیست؟
برای کسانی که با آن آشنا نیستند، فرآیند نصب برنامه‌ها خارج از فروشگاه اپل (sideloading) شامل نصب برنامه‌هایی است که از منابع شخص ثالث به جای منبع رسمی به دست آمده‌اند. وقتی صحبت از iOS به میان می آید، منبع رسمی (و تنها منبع موجود برای کاربران آیفون و آیپد) اپ استور است. شرکت اپل هرگز به نصب برنامه‌ها خارج از اپ استور در iOS اجازه نداده است، زیرا این کار به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا مقررات اپ استور را نادیده بگیرند.

با این حال، سال گذشته اتحادیه اروپا قانون بازارهای دیجیتال یا DMA را تصویب کرد، یک قانون جدید ضد انحصار با هدف قرار دادن شرکت‌های فناوری بزرگ است تا از مزایای آنها برای تضعیف رقابت استفاده نکنند. یکی از الزامات DMA این است که کاربران بتوانند هر برنامه‌ای را که می‌خواهند از منابع شخص ثالث نصب کنند.

گزارشات قبلی نشان داده است که شرکت اپل در iOS 17 برای آماده سازی سیستم جهت نصب برنامه‌ها از منابع شخص ثالث در اروپا، کارهای فنی را انجام داده است. در نسخه بتا iOS 17.2، کدهای داخلی نشان می‌دهد که این درست است.

iOS 17.2 به نظر می‌رسد آماده استفاده از فروشگاه‌های برنامه جانبی است
iOS 17.2 یک چارچوب عمومی جدید به نام توزیع برنامه‌های مدیریت شده دارد. اگرچه اولین اندیشه ما این بود که این API مربوط به راه حل‌های MDM برای نصب برنامه‌های سازمانی است (که از قبل در iOS امکان‌پذیر است)، به نظر می‌رسد که شرکت اپل در حال کار بر روی چیزی بزرگتر از آن است.
با تجزیه و تحلیل API جدید، متوجه شدیم که یک نقطه پایانی توسعه داده شده در سیستم تعریف شده است، که به این معنی است که برنامه‌های دیگر می‌توانند توسعه‌های این نوع را ایجاد کنند. با جست و جوی بیشتر، یک entitlement جدید و استفاده نشده پیدا کردیم که به برنامه‌های شخص ثالث اجازه نصب برنامه‌های دیگر را می‌دهد. به عبارت دیگر، این به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا فروشگاه‌های اپلیکیشن خود را ایجاد کنند.

این API کنترل‌های پایه‌ای برای دانلود، نصب و حتی به‌روزرسانی برنامه‌ها از منابع خارجی دارد. همچنین می‌تواند بررسی کند که آیا یک برنامه با یک دستگاه خاص یا نسخه iOS خاص سازگار است یا خیر، کاری که اپ استور از قبل انجام می‌دهد. دوباره، این به راحتی می‌تواند برای به‌روزرسانی راهکارهای MDM استفاده شود، اما چیز دیگری هم وجود دارد.

ما همچنین ارجاعاتی به قفل منطقه‌ای در این API پیدا کردیم، که نشان می‌دهد شرکت اپل ممکن است آن را به کشورهای خاص محدود کند. این برای راه‌حل‌های MDM منطقی نیست، اما برای فعال کردن بارگذاری جانبی در کشورهای خاص تنها در صورت نیاز مقامات – مانند اتحادیه اروپا – منطقی است. ابتدای امسال، 9to5Mac گزارش داد که شرکت اپل سیستم جدیدی برای محدود کردن ویژگی‌های خاص iOS براساس موقعیت کاربر توسعه داده است.

چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟
شرکت اپل موظف است تا سال مارس 2024 به قوانین DMA پاسخ دهد. شرکت حتی در یک فایل 10-K اعلام کرده است که انتظار دارد تغییراتی اعمال کند که بر روی مدل کسب و کار اپ استور اثر خواهد گذاشت.
همزمان، شرکت اپل همچنین به اتحادیه اروپا درباره اضافه کردن اپ استور به قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اعتراض خواهد کرد، که شگفتی نیست. شرکت اپل احتمالاً هر کاری را برای حفظ فروشگاه iOS انجام خواهد داد. اما در نهایت، iOS 17 برای sideloading آماده خواهد بود.
https://mardomefarda.ir/vdcgx39x.ak9q34prra.html
منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما