تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۸
جالب است ۰
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با امضای فرمانی از پیمان نظارت بر عملیات سامانه‌های راهبردی موشکی با روسیه خارج شد.
اوکراین از پیمان سامانه‌های راهبردی موشکی با روسیه خارج شد
به گزارش مردم فردا،به نقل از اسپوتنیک، زلنسکی جمعه شب در حکم خود اعلام کرد که پیمان نظارت بر عملیات سامانه‌های موشکی راهبردی میان روسیه و اوکراین فسخ می‌شود.
این پیمان یکی از چهار توافقنامه‌ای است که سوم سپتامبر ۱۹۹۳ میان لئونید کوچما رئیس جمهوری وقت اوکراین و ویکتور چرنومردین نخست وزیر وقت روسیه در یالتا امضا شد.
این توافقنامه‌ها به حل مسائل مربوط به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین و پروتکل ناوگان دریای سیاه می‌پردازد و به توافق‌های «ماساندرا» معروف است.
اوکراین اوایل شهریور نیز اعلام کرد که توافقنامه همکاری‌های علمی و اقتصادی در زمینه انرژی اتمی با روسیه را که در ۱۴ ژانویه ۱۹۹۳ امضا شد، لغو کرده و از آن خارج شده است.
وزارت دارایی روسیه نیز در اول شهریور اعلام کرد که کی‌یف از توافقنامه با مسکو برای پرهیز از دریافت مالیات مضاعف از درآمد و اموال و املاک و مبارزه با فرار مالیاتی، خارج شده است.
کی یف همچنین چند توافقنامه با بلاروس شامل توافقنامه ناوبری داخلی، همکاری نهادها و شرکت‌های دفاعی و وزارتخانه‌های امور داخلی دو کشور را لغو کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت شناخت و روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی به نام «عملیات ویژه» را علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی و بحران تمام عیار تغییر وضعیت داد.
شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، موجب تیرگی شدید و بی سابقه روابط غرب با کرملین شد.
https://mardomefarda.ir/vdcc01qs.2bqm48laa2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین