تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰
جالب است ۰
رئیس‌جمهور بلاروس گفت راه‌حل برای درگیری در اوکراین می‌تواند ظرف یک هفته پیدا شود، این به آمریکا و انگلیس بستگی دارد.
لوکاشنکو: حل مناقشه اوکراین ظرف یک هفته امکان‌پذیر است
به گزارش مردم فردا،«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در مصاحبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) با شبکه «ان‌بی‌سی» در حاشیه نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در آستانه پایتخت قزاقستان گفت راه‌حل برای درگیری در اوکراین می‌تواند در ظرف یک هفته پیدا شود. 

به نوشته خبرگزاری دولتی «دلتا»،  رئیس‌جمهور بلاروس گفت: همه چیز به آمریکا و انگلیس بستگی دارد. اگر فردا به این درک برسید که باید سر میز مذاکره بنشینیم و راه‌حلی بیابیم، باور کنید، در طول یک هفته راه‌حلی خواهیم یافت.

از لوکاشنکو همچنین درباره ادعاهای اوکراین در خصوص گورهای جمعی و شکنجه سوال شد. وی در پاسخ گفت: می‌دانید جنگ اطلاعاتی در جریان است. اوکراینی‌ها درباره گور جمعی، جنایاتی که طرف روس مرتکب شده، صحبت می‌کنند. طرف روس هم جنایات جمعی انجام شده توسط طرف اوکراینی را فاش می‌کند. این‌ها حملات اطلاعاتی معمول علیه یکدیگر است. جنگ در جریان است. در نتیجه این جنگ، در طول این جنگ هر چیزی ممکن است، از جمله چیزی که شما گفتید. 

او در ادامه با تاکید بر این که «اولین چیزی که اهمیت دارد متوقف کردن جنگ و یافتن راهی برای خروج از آن است نه صحبت درباره این که چقدر اوضاع بد است»... افزود: مردم هر روز می‌میرند. بیایید جنگ را متوقف کنیم و به توافق برسیم. بعد بررسی خواهیم کرد چه کسی درست می‌گوید و چه کسی غلط. فکر می‌کنم فرمول عادی این باشد. 

لوکاشنکو در خصوص مذاکرات صلح هم بار دیگر با تاکید بر در اولویت قرار داشتن توقف جنگ، گفت: روند مذاکرات آغاز شد اما بعد متوقف شد. زلنسکی از مذاکرات منع شد. توسط چه کسی؟ او مستقل نیست. 

لوکاشنکو در این مصاحبه همچنین گفته بود نه بلاروس نه روسیه نمی‌خواهند شدت تنش در وضعیت فعلی بیشتر شود اما در واکنش به اقدامات غرب مجبور به دفاع از خودشان هستند.

وی در این خصوص توضیح داد: هیچ نوع از تشدید تنش را خواستار نیستم. با ولادیمیر پوتین صحبت کوتاهی درباره این مساله داشته‌ایم. هیچ کس چنین چیزی نمی‌خواهد. نه بلاروس نه روسیه. جان انسان‌ها برای ما با ارزش است. اما حتما درک می‌کنید مساله تنها وابسته به ما نیست. به مجرد اینکه کشورهای غربی تصمیم به مقابله با تشدید تنش بگیرند دیگر تنشی وجود نخواهد داشت. ما اصرار بر تشدید تنش نداریم، ما تنها از خودمان دفاع می‌کنیم.

بلاروس پیش‌تر گفته بود که اوکراین در حال طراحی برای حمله به این کشور است. لوکاشنکو سپس اعلام کرد در پی تشدید تنش در مرزهای غربی این کشور، او و همتای روسش بر سر استقرار یک گروه نظامی مشترک توافق کردند.

وی در این مصاحبه تصریح کرد بلاروس در پاسخ به وضعیت جدید، تدابیر ضد تروریستی در پیش گرفته و استقرار نیروی مشترک منطقه‌ای با روسیه را در سمت غرب شروع کرده است. او مکان دقیق استقرار این نیرو را فاش نکرد و گفت، «هسته» آن را سربازان بلاروسی تشکیل می‌دهند که مورد حمایت واحدهای روسی هستند.

لوکاشکنو تاکید کرد نیروهای بلاروس به اوکراین اجازه نخواهند داد از طریق خاک بلاروس به روسیه حمله کند. رئیس‌جمهور بلاروس اظهار داشت: حتی اگر هم ما به این درگیری کشیده‌ شویم، می‌توانیم موضعمان را حفظ کنیم. ما خط مقدم عملیات را حفظ خواهیم کرد.
https://mardomefarda.ir/vdcgwn9q.ak9wn4prra.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین