تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰
جالب است ۰
یک هیئت آمریکایی به بهانه آزادی چند تبعه این کشور از زندان و با هدف بازسازی روابط نفتی وارد ونزوئلا شدند.
حرکت چراغ خاموش آمریکا برای ترمیم روابط با ونزوئلا
به گزارش مردم فردا،هیئتی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا بی سر و صدا به ونزوئلا سفر کرده اند. هدف از این سفر، تلاش برای آزادی چند تبعه آمریکایی است که در ونزوئلا در زندان هستند. دیگر هدف این سفر، بازسازی روابط با این غول نفتی آمریکای جنوبی است آنهم درحالیکه جنگ اوکراین طولانی می‌شود و آمریکا مجبور می‌شود در اهداف مربوط به سیاست خارجی خود بازنگری کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، سفر به کاراکاس را سفری به منظور تامین امنیت چندین تبعه آمریکا توصیف کرد که در ونزوئلا در بازداشت به سر می‌برند از جمله گروهی از مدیران نفتی یک شرکت نفتی به نام سیتگو Citgo که از بیش از چهار سال پیش در ونزوئلا در زندان به سر می‌برند.

هیئت آمریکایی که به ونزوئلا سفر کرد شامل افرادی بود ازقبیل راجر کارستنز Roger Carstens، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها و جیمز استوری James Story، سفیر آمریکا که در حال حاضر در کلمبیا به امور دیپلماتیک آمریکا درباره ونزوئلا رسیدگی می‌کند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی کشورش پخش می‌شد، خبر سفر هیئت آمریکایی را به ونزوئلا تایید کرد و گفت هیئتی از آمریکا به ونزوئلا وارد شده و این تلاش‌ها در ادامه رایزنی‌هایی است که از پنجم مارس شروع شده است. در ماه مارس هم هیئت دیگری از آمریکا به کاراکاس سفر کرد که نخستین سفر از این نوع به ونزوئلا در مدت بیش از بیست سال بود. این سفر به آزادی دو تبعه زندانی آمریکا در ونزوئلا منجر شد.

رئیس جمهور ونزوئلا بدون اشاره به جزییات، اضافه کرد: «جورج رودریگز، ریس مجلس در حال گفتگو یک هیئت آمریکایی است. این هیئت مهم دو ساعت پیش وارد ونزوئلا شد».

رودریگز همچنین رئیس هیئت منتخب دولت در گفتگو‌های سایسی با مخالفان است. این گفتگو‌ها از ماه اکتبر متوقف شده اند.

واشنگتن اوایل ماه مارس، چند روز بعد از حمله روسیه به اوکراین، یک هیئت بلندپایه به کاراکس فرستاد. به اعتقاد برخی ناظران، هدف از این اقدام آمریکا، دورکردن کاراکاس از یکی اصلی‌ترین متحدانش یعنی روسیه بود. واشنگتن همچنین برای ممانعت از افزایش قیمت نفت، به کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا فکر می‌کرد.

کاخ سفید نیز در آن زمان این دیدار را تأیید کرد و اعلام کرد گفتگو‌ها به امنیت انرژی در آمریکا محدود می‌شود. ونزوئلا پیش از قطع روابط با آمریکا، تقریباً همه نفت خام خود را به این کشور صادر می‌کرد.

به دنبال این گفتگوها، کاراکس دو آمریکایی بازداشت شده در ونزوئلا را آزاد کرد. این اقدام به منزله حسن نیت رئیس جمهور ونزوئلا تلقی می‌شد.

واشنگتن در ماه مه اعلام کرد قصد دارد به طور محدود برخی تحریم‌های ونزوئلا را کاهش دهد. یکی از این تحریم‌ها مربوط به شرکت نفتی شورون (Chevron) بود.

آمریکا و ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ میلادی به دنبال انتخاب مجدد مادورو به سمت ریاست جمهوری در جریان انتخاباتی که مخالفان آنرا تحریم کرده بودند، روابط خود را قطع کردند.

واشنگتن با هدف کنار زدن مادورو از قدرت، گوآیدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و تحریم‌هایی علیه کاراکاس وضع کرد.

این تحریم‌ها از جمله شامل ممانعت فروش نفت ونزوئلا بود. پول حاصل از فروش نفت در بازار آمریکا، ۹۶ درصد درآمد کشور را تأمین می‌کرد.

از آن زمان به بعد، مادورو از حمایت قابل توجه روسیه برای ادامه صادرات نفت برخوردار شد.
https://mardomefarda.ir/vdca.mnok49nue5k14.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین