تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۷
جالب است ۰
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات جمعه شب خود تاکید کرد که روسیه باید هزینه جبران خسارت‌هایی که به این کشور وارد کرده است را پرداخت کند.
زلنسکی: روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین را پرداخت کند
به گزارش مردم فردا،به گزارش الجزیره، زلنسکی گفت: در شرق دونباس که در آن درگیری‌ها شدید بوده است، نیروهای روس شهرهای روبیژن و ولنوواخا را به ویرانه تبدیل کرده‌اند. 

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: نیروهای روسیه ماریوپل را نیز تخریب کردند و سعی دارند همین کار را با شهر سورودونتسک انجام دهند. 

زلنسکی تاکید کرد: روسیه باید برای هر خانه، مدرسه، بیمارستان و کسب و کاری که ویران می‌کند، هزینه پرداخت کند.

او گفت که باید یک مکانیسم قانونی ایجاد شود که از طریق آن همه کسانی که از اقدامات روسیه آسیب دیده‌اند بتوانند غرامت دریافت کنند. 

به گزارش ایرنا، کمیسیون اروپا هزینه بازسازی اوکراین را صدها میلیارد یورو برآورد کرده است و انتظار می‌رود اروپا سهم عمده‌ای از آن را تقبل کند. 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد فروش دارایی‌های میلیاردرهای روس را برای کمک به بازسازی اوکراین داده که مورد حمایت شارل میشل رئیس شورای اروپا قرار گرفته است. 

بانک توسعه و بازسازی اروپا پیش بینی کرد با ادامه جنگ در اوکراین اقتصاد این کشور به میزان یک سوم سقوط کند، این درحالی بود که پیش از این و در ماه مارس این میزان ۲۰ درصد پیش بینی شده بود. 

همچنین پیشتر بانک جهانی در ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱،  پیش‌بینی کرده بود که بر اثر جنگ در اوکراین، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ تقریبا نصف شده و ۴۵.۱ درصد کوچک‌تر خواهد شد. 

ماه گذشته دولت اوکراین خسارت ناشی از جنگ با روسیه را ۵۶۴.۹  میلیارد دلار معادل ۵۱۵.۸میلیارد یورو به نرخ فعلی محاسبه کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
https://mardomefarda.ir/vdca.an0k49nia5k14.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین