تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰
جالب است ۱
طی روزهای اخیر در فضای مجازی ویدئویی با عنوان روش قاچاقچیان چوب در جنگل‌های هیرکانی در امامزاده اسحاق(ع) شهرستان شفت منتشر شده که این ماجرا را از مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان پیگیر شدیم.
ماجرای فیلم روش جدید قاچاقچیان چوب در گیلان چه بود؟
به گزارش مردم فردا،جنگل‌ها و فضای سبز جزء سرمایه‌های هر کشوری شمرده می‌شود که مراقبت از آنها در توسعه و آبادانی شهرها اهمیت مهمی دارد ضمن اینکه نقش این نعمت‌های خدادادی و منابع طبیعی در سلامت جسم و روح انسان‌ها غیرقابل انکار است.

به دلیل این اهمیت قطع درختان از دغدغه‌های اصلی مردم است و همواره نسبت به این اقدام ناپسند حساس بوده و هستند، اینبار انتشار ویدئویی با عنوان روش قاچاقچیان چوب در جنگل‌های هیرکانی در امام زاده اسحاق شهرستان شفت نگرانی‌هایی در اذهان عمومی موجب شد که ماجرا را از مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان پیگیر شدیم.

در این ویدیو که در فضای مجازی با عنوان پرده‌برداری از روش جدید قاچاقچیان چوب در جنگل‌های هیرکانی با توضیحات شخصی منتشر شده که شخضی در فیلم ادعا می کند که «اینجا امام زاده اسحاق در ارتفاع یکهزار و ۵۰۰ متری درختان را می‌برند و اینگونه جاگذاری می‌کنند، قیمت یک تکه از این چوب‌ها ۵۰۰ هزار تومان است.»در ادامه بیان شد: مگر می شود از اره موتوری برای قطع درختان استفاده شود و کسی با خبر نشود، مسئولان از ظلمی که به محیط زیست و منابع طبیعی وارد می‌شود، بی خیال می‌گذرند.
در این ویدیو فرد مذکور همچنین می گوید: افراد سودجو با بریدن بخشی از درختان در انتظار خشک شدن و افتادن درختان کهنسال این منطقه می‌نشینند.

شیوه جدید قطع درختان و صبر و انتظار جنگل خواران ( البته بنابر ادعای ویدئو منتشر شده) نشان از تغییر سبک بهره برداری افراد سودجو از پهنه های هیرکانی گیلان دارد که پیش از هر چیزی نیازمند تایید چنین ادعایی است.

از یک درخت تا کل جنگل؛ بزرگنمایی مجازی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این باره گفت: بیش از ۵۶۴ هزار هکتار جنگل در ۲۹ حوزه آبخیزداری این استان وجود دارد که پایش و حفاظت از جنگل ها توسط نیروها "تقریبا هر ۲ هزار هکتار یک نیرو" به طور جدی انجام می‌شود.

میرحامد اختری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اطلاع از ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی بلافاصله نیروهای حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برای بررسی دقیق از موضوع و بازدید میدانی به محل مربوطه در امام زاده اسحاق شفت اعزام شدند.

وی بیان داشت: در بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی تنها همان یک درختی که در ویدیو منتشر شده با بریدن بخشی از آن آسیب دیده بود و بقیه درختان منطقه سالم بودند. این ویدیو را با هدف تشویش اذهان عمومی و ضربه زدن به منابع طبیعی منتشر کرده‌اند.

همانطور که از اظهارات  متولیان منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان مشخص شد مورد مذکور تنها یک درخت بوده و مربوط به کل جنگل منطقه نیست، که البته بدور از هرگونه جوسازی نیازمند بررسی است، زیرا هر اصله از درختات جنگل های چند میلیون ساله گیلان حائز اهمیت است.  

سرنخ‌هایی از متخلفان به دست آورده‌ایم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در ادامه اظهار داشت: سرنخ‌هایی از متخلفان به دست آورده‌ایم ضمن اینکه در حال شناسایی هستیم. البته در گذشته نیز یک سری از افراد متخلف پرونده‌هایی با منابع طبیعی دارند که با آنها برخورد جدی انجام گرفته و رای نیز صادر شده‌است.

اختری اضافه کرد: در این موضوع نیز ضمن شناسایی افراد با توجه به سرنخ‌های به دست آمده، برخوردهای لازم با کمک دستگاه قضا انجام خواهد گرفت.

وی درباره فردی که در این ویدیو توضیحاتی ارایه می‌دهد، بیان داشت: در حال شناسایی این شخص هستیم به احتمال زیاد، این فرد نیز جز قاچاقچیان چوب بوده که به این طریق قصد تشویش اذهان عمومی را داشتند.

استان گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای حدود ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.
https://mardomefarda.ir/vdce.78pbjh8nw9bij.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین