تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
جالب است ۰
نگاهی به نرخ اجاره بها در چند کلان شهر و میزان افزایش آن
مرثیه اجاره نشینی به روایت اعداد
به گزارش مردم فردا،این روز‌ها وضعیت اجاره خانه‌ها سر به فلک کشیده و بسیاری از مستاجران از گرانی‌های افسار گسیخته گلایه دارند و مدعی‌اند که این گرانی‌ها باعث شده بسیاری از اجاره نشین‌ها برای این که بتوانند هزینه‌های اجاره مسکن را تامین کنند به حاشیه شهر نقل مکان کرده‌اند. طبق آمار بیش از 40 درصد از خانواده‌های کشور مستاجر هستند و بیشتر آن‌ها باید بعد از یک یا دو سال به دلیل کاهش قدرت پرداخت اجاره در محلاتی پایین‌تر و با متراژی کمتر به دنبال خانه بگردند. البته این زیاد شدن اجاره هر چه به بالای شهر نزدیک می‌شویم بیشتر می‌شود به طوری که در بالای شهر تهران برای اجاره خانه حداقل باید 500 میلیون تومان رهن بدهی و ماهانه هم بسته به متراژ خانه از یک میلیون تا 15 میلیون تومان برای یک خانه 150 متری اجاره پرداخت کنی البته هزینه‌ها در بقیه کلان شهرها مثل مشهد، اصفهان و شیراز و تبریز کمتر است،  ولی معمولا اجاره‌ها از دو میلیون پایین‌تر نمی‌آید و برای پول پیش هم باید چند ده میلیون تومان کنار بگذارید.  در این گزارش سعی کرده ایم هزینه اجاره مسکن در پایین شهر، مرکز شهر و بالای شهر چند کلان شهر کشورمان را بررسی کنیم و آن را با اجاره بهای سال قبل مقایسه کرده ایم.

تهران؛ متوسط 47 درصد افزایش قیمت
طبق آخرین گزارش مرکز آمار بیش از 51 درصد از خانواده‌های تهرانی مستاجرند و برای کرایه خانه‌ای حدود 70 تا 90 متری باید سوای رقم قابل توجه پول پیش، دست‌کم ماهی پنج تا شش میلیون اجاره بدهند. برای اجاره خانه‌ای 70 متری در جنوب شهر تهران باید بین 50 تا 60 میلیون تومان پول رهن بپردازید ماهانه هم 2 میلیون و پانصد هزار تومان اجاره به گفته مشاوران املاک این رقم نسبت به سال قبل حدود 50 درصد افزایش داشته است. در مرکز شهر حدود 50 درصد قیمت‌ها افزایش داشته و برای خانه‌های 80 متری در نقاطی مثل هفت تیر، حداقل 100 میلیون تومان باید پول پیش بدهید و ماهانه هم 7 میلیون تومان اجاره، اما قصه خانه در مناطق مشهور تهران فرق دارد. هرچند در این مناطق خانه‌ها معمولا متراژ بالا دارد اما اجاره خانه‌ای با 5 سال ساخت و 90 متر مساحت در دزاشیب ماهانه 12 میلیون تومان است که حداقل باید 500 میلیون تومان هم برای آن پول پیش پرداخت کنید. در این بخش هم حدودا اجاره‌ها 40 درصد افزایش داشته است.
مشهد؛ متوسط 45 درصد افزایش قیمت
در مشهد هم حدود 42 درصد خانواده‌ها فاقد مسکن هستند و در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند. برای اجاره خانه در محله ملک آباد که محله خوبی در مشهد به حساب می‌آید برای یک ساختمان 90 متری نوساز باید حداقل 350 میلیون تومان پول رهن بدهید و ماهانه 5 میلیون تومان هم اجاره، گفته می‌شود حدود 40 درصد هزینه اجاره در این قسمت شهر افزایش پیدا کرده است. در مرکز شهر هم برای اجاره خانه 80 متری باید 80 میلیون رهن و 4 میلیون اجاره پرداخت کرد که این مبلغ نسبت به سال قبل افزایش 45 درصدی داشته است. متاسفانه بیشترین افزایش قیمت اجاره در جنوب شهر و مناطق نزدیک به حاشیه بوده که حدود 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. برای اجاره یک خانه 70 متری در تلگرد باید 50 میلیون رهن بدون اجاره بپردازید. البته می‌توان این مبلغ را به اجاره هم تبدیل کرد و به ازای هر 10 میلیون تومان 250 هزار تومان پرداخت.
اصفهان؛ متوسط افزایش 37 درصد
38 درصد خانواده‌های اصفهانی هم مستاجرند و برای همین هر سال برای تمدید خانه باید با بنگاه‌های املاک سرو کله بزنند. در اصفهان هم اگر در هفتون دنبال خانه باشید باید 50 میلیون پول پیش داشته باشید و یک میلیون هم اجاره بدهید. اگر می‌خواهید در مرکز شهر باشید باید در خیابان‌های احمد آباد و بزرگمهر دنبال خانه باشید و برای آن 60 میلیون رهن بدهید و 4 میلیون هم اجاره اما اگر قصد دارید که بالاشهر نشین باشید باید 400 میلیون پول پیش داشته باشید و ماهانه 6 میلیون هم اجاره پرداخت کنید. در اصفهان قیمت در پایین شهر و مرکز شهر حدود 35 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و در بالای شهر حدود 40 درصد.
شیراز؛ متوسط افزایش 30 درصد
در شیراز هم 40 درصد مردم مستاجرند. اجاره خانه در قصر الدشت و نیایش نسبت به دیگر مناطق شیراز بالاتر است. اگر یک واحد ۹۰ متری در این مناطق بخواهید اجاره کنید باید 250 میلیون رهن به همراه 2 میلیون اجاره پرداخت کنید. در مرکز شهر یعنی جایی مثل معالی آباد و سینما سعدی هم باید 40 میلیون رهن به همراه یک میلیون اجاره پرداخت کنید اما برای اجاره خانه در نزدیک شاه چراغ باید 35 میلیون پول پیش پرداخت کنید.
تبریز؛ متوسط افزایش 30 درصد
محله ولیعصر در زمره گران‌ترین و محبوب‌ترین محله‌های تبریز است که واحدهای شمالی آن بالاترین قیمت‌ها را دارد. ما در آگهی‌ها به یک مورد 90 متری برخوردیم برای آن باید 200 میلیون رهن پرداخت کنید و 2 میلیون اجاره، در مرکز شهر می‌شود با 35 رهن و 1.5 میلیون اجاره خانه‌ای 80 متری پیدا کرد. در مناطق نزدیک به حاشیه شهر هم با 35 میلیون رهن می‌توان خانه‌ای 70 متری اجاره کرد. 30 درصد خانواده‌ها در تبریز هم مستاجرند.
بیشترین افزایش قیمت اجاره‌بها در جنوب و مرکز شهرها
نگاهی به افزایش قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد بالا رفتن هزینه‌ها تقاضا در جنوب و مرکز شهرها را بالا برده و به همین دلیل بیشترین افزایش قیمت را در این مناطق شاهد هستیم. احتمالا افرادی که در جنوب شهر هم ساکن بوده‌اند با این افزایش قیمت به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند که این موضوع می‌تواند به بزرگ شدن حاشیه شهرها و مخاطرات آن بینجامد.
https://mardomefarda.ir/vdcd.n092yt0soa26y.html
منبع : خراسان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین