تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۹
جالب است ۰
در شرایطی که در مهرماه، کالاهای خوراکی رشد آرام 0.5 درصدی قیمت را تجربه کرده اند، کالاهای غیر خوراکی 3.3 درصد رشد قیمت داشته اند و در این میان افزایش 4.3 درصدی اجاره بهای مسکن با توجه به وزن بیش از 36 درصدی آن در سبد هزینه خانوار قابل توجه بوده است.
بنزین اجاره بها بر آتش تورم مهرماه
به گزارش مردم فردا،تازه ترین گزارش مرکز آمار، از تشدید تورم ماهانه در مهرماه و رسیدن آن به 2.3 درصد حکایت دارد. در این ماه، کالاهای غیر خوراکی با تورم 3.3 درصدی افسار رشد عمومی قیمت ها را به دست گرفته اند. بر این اساس بخش آموزش با افزایش فوق تصور 21.6 درصد شاخص قیمت، بیشترین تورم ماهانه را داشته و پس از آن اجاره بها با 4.3 درصد قرار گرفته است. با  وجود این، این ها موجب نشده تا تورم نقطه ای و 12 ماهه صعودی شوند و این دو کماکان در روند نزولی قرار داشته و به ترتیب به 39.2 و 45.5 درصد رسیده اند.
طبق تازه ترین گزارش مرکز آمار، دماسنج قیمت ها، افزایش تورم ماهانه در مهرماه را ثبت کرده است. در ماه گذشته، شاخص قیمت ها 2.3 درصد نسبت به شهریور افزایش یافت تا نسبت به همین اطلاع در شهریور، تورم ماهانه 0.3 واحد درصد افزایش یافته باشد. آن گونه که جداول منتشر شده نشان می دهد، عمده بار تورم در ماه قبل بر دوش کالاهای خوراکی است. این کالاها به طور متوسط افزایش قیمت 3.3 درصدی داشته اند، در حالی که در شهریور، این رقم برای کالاهای غیر خوراکی 2.3 درصد بوده است. از سوی دیگر خوراکی ها رشد اندک 0.5 درصدی در قیمت ها را شاهد بوده اند که نشان می دهد تورم ماهانه این کالاها نسبت به شهریور یک واحد درصد افت کرده است.

 پرواز تورمی آموزش و جهش مسکن در نمودار رشد ماهانه
در جست وجوی این مسئله که دلیل اصلی افزایش تورم در مهرماه، چه بوده است، باید به دو گروه کالا بیشتر توجه داشت. اول خوراکی ها که 28.82 درصد از سبد هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده اند و دوم اجاره مسکن که سهمی بیش از این و در حدود 33.6 درصد دارد. (در سایر کالاهای غیر خوراکی، نهایتاً سهمی کمتر از 9 درصد در سبد هزینه خانوارها دیده می شود). حال با توجه به تورم اندک 0.5 درصدی کل خوراکی ها، باید به سراغ بررسی تورم مسکن رفت. گزارش مرکز آمار نشان می دهد که اجاره بهای مسکن با تورم ماهانه 4.3 درصد، در جایگاه دوم تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی در بازه زمانی مهر ایستاده است. در این رده بندی آموزش با تورم ماهانه نجومی 21.6 درصد، در جایگاه نخست قرار دارد. با این تفاسیر و با توجه به وزن بالای هزینه اجاره بهای مسکن در هزینه خانوار، باید گفت که فشار اجاره بها در مهرماه، عامل اصلی تورم بوده است.

کاهش تورم نقطه ای و سالانه
مرکز آمار گزارش کرده که تورم نقطه ای و سالانه در مهرماه به ترتیب به 39.2 و 45.5 درصد رسیده است. به این ترتیب تورم نقطه ای (شاخص قیمت ها در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته) برای دومین ماه پیاپی نزولی شده است. برای تورم سالانه (متوسط قیمت ها در 12 ماه منتهی به مهر نسبت به دوره مشابه قبل از آن) نیز ادامه روند نزولی دیده می شود. منتهی این روند از خرداد آغاز شده است.

رکوردداران رشد قیمت بین مهر امسال و پارسال
جزئیات تورم نقطه ای در مهر امسال نشان می دهد که کالاهای غیر خوراکی 40.9 درصد و کالاهای خوراکی 36.2 درصد نسبت به مهر سال گذشته گران تر شده اند. جزئیات بیشتر حاکی از آن است که گروه های هتل و رستوران (با تورم نقطه ای 55.4 درصد)، پوشاک و کفش (با تورم نقطه ای 47.9 درصد) و بهداشت و درمان (با تورم نقطه ای 46.6 درصد)، سه گروه کالایی هستند که در مهرماه امسال نسبت به سال قبل بیشترین رشد قیمت را داشته اند. از سوی دیگر ارتباطات (با تورم نقطه ای 17.8 درصد)، خوراکی ها و آشامیدنی ها (با تورم نقطه ای 36.1 درصد)و مبلمان و لوازم خانگی (با تورم نقطه ای 36.7 درصد)، کمترین تورم نقطه ای را در مهر امسال به ثبت رسانده اند.  

بازار خودرو از دریچه آمار رسمی
گزارش مرکز آمار در بخش حمل و نقل، به تورم این بخش از 4 منظر از جمله خرید وسایل نقلیه (مربوط به بازار خودرو) نیز اشاره کرده است و از این رو باید آن را رسمی ترین برآورد از وضعیت بازار خودروی کشور دانست. بر این اساس، گروه حمل و نقل در مهر امسال با تورم ماهانه 1.8 درصد و تورم نقطه ای 45 درصد روبه رو بوده است. با این حال در حوزه خرید وسایل نقلیه، خریداران خودرو با تورم 0.4 درصدی در بازار روبه رو بوده اند. هر چند تورم نقطه ای این گروه، نشان از 1.5 برابر شدن قیمت خودروها در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته دارد.
https://mardomefarda.ir/vdcawynu.49n6y15kk4.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین