تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
جالب است ۰
یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل، با بیان این که یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دستگاه سیاست خارجی کشور در سال جاری تحرکات فیزیکی و واکنش میدانی اسرائیل به پرونده هسته‌ای خواهد بود، گفت :ایران باید بتواند دینامیسم جدیدی در حوزه سیاست خارجی ایجاد کند و به نحوی روابطش را با منطقه و آمریکا و روسیه بازتعریف کند که در عمل «عاملیتِ صحنه‌آرایی» را از دست اسرائیل خارج کند و به دست خود بگیرد.
وزارت خارجه مانع شکست مذاکرات وین شد
به گزارش مردم فردا،رضا نصری در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم‌ترین چالش‌های پیش روی وزارت امور خارجه در عرصه های  منطقه ای و بین المللی در سال جاری چیست ؟ اظهار کرد: به نظرم یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در سال جاری تحرکات فیزیکی (Kinetic) و واکنش میدانی اسرائیل به پرونده هسته‌ای خواهد بود. به این معنی که اگر توافق وین صورت بگیرد، احتمالاً اسرائیل تحرکات نظامی و خرابکارانه خود را علیه تاسیسات هسته‌ای تشدید خواهد کرد و با اقدامات نظامی پراکنده و هدف گرفتن نیروهای ایران در منطقه تلاش خواهد کرد ایران را وارد یک نزاع جدی - با خود و به تبع با آمریکا - کند.
 وی افزود: از طرف دیگر، اگر توافق صورت نگیرد، اسرائیل تمام اهرم‌های دیپلماتیک و سیاسی خود را به کار خواهد برد تا یک ائتلاف گسترده بین‌المللی و منطقه‌ای علیه ایران سامان دهد و در نهایت با پشتوانهٔ بین‌المللی و با اتکاء به برداشت‌های مغرضانه از تصمیمات شورای امنیت، ایران را وارد درگیری نظامی با آمریکا کند.
ایران باید با ایجاد دینامیسم جدیدی در حوزه سیاست خارجی خود، «عاملیتِ صحنه‌آرایی» را از دست اسرائیل خارج کند
 نصری تصریح کرد :در هر دو حالت، دولت ایران باید بتواند دینامیسم جدیدی در حوزه سیاست خارجی ایجاد کند و به نحوی روابطش را با منطقه و آمریکا و روسیه بازتعریف کند که در عمل «عاملیتِ صحنه‌آرایی» را از دست اسرائیل خارج کند و به دست خود بگیرد. به بیان دیگر، اگر سیاست‌های کلی کشور با فضای پسا وین - و تهدیدات مستتر در آن - تطبیق پیدا کند، دستگاه دیپلماسی نیز باید بتواند در مقام مجری - با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود - مانع تنیده شدن این تار عنکبوت به دور ایران شود.
وزارت امور خارجه،توانست مانع شکست‌ گفت‌وگوهای احیای برجام  شود
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که به نظر وی وزارت امور خارجه ایران در اجرای  کدام سیاست  کلان خود در سال گذشته به موفقیتی دست پیدا نکرد و باید حتما در نحوه  اجرای آن سیاست با مشورت با نهادهای تصمیم گیر تغییراتی ایجاد کند؟ گفت : سیاست‌ «کلان» ماهیتاً به دنبال اهداف بلندمدت است و نمی‌توان کارنامه وزارت خارجه را در یک بازه کوتاه  یک ساله در این زمینه ارزیابی کرد. اما می‌توان گفت دست‌کم در پرونده مذاکرات هسته‌ای - که از سیاست‌های کلان نظام است - وزارت خارجه توانست علیرغم کارشکنی‌های همه‌جانبه، فرایند دیپلماتیک را از مهلکه نجات دهد و مانع شکست‌ گفت‌وگوهای وین شود.
غیبت مقامات وزارت خارجه در رسانه‌ها و فوروم‌های بین‌المللی، باعث شده ایران نتواند روایت خود را در مقابل روایت رقبای متخاصم به صورت رسا مطرح کند
نصری در همین ارتباط افزود: اما شاید یکی از ضعف‌های فعلی، کاهش چشم‌گیر حضور مقامات ارشد دولت و وزارت خارجه در رسانه‌ها و فوروم‌های بین‌المللی نسبت به دولت گذشته است. در واقع، این غیبت مقامات ارشد دولت در این تریبون‌ها باعث شده ایران نتواند روایت خود را در مقابل روایت رقبای متخاصم به صورت رسا مطرح کند و مانع ایجاد فضاسازی‌های پر هزینه علیه کشور شود.
https://mardomefarda.ir/vdcj.oeifuqeaosfzu.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما