تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۰
جالب است ۰
وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که واشنگتن اطمینان داده که با مساله انتقال هواپیمای جنگی لهستان به اوکراین مخالفتی ندارد.
کی‌یف: آمریکا مخالفتی با انتقال جنگنده‌های لهستان به اوکراین ندارد
به گزارش مردم فردا،«دمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، افزود: حال توپ در زمین لهستان است.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که کولبا صبح دیروز(شنبه) با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در لهستان دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، ناوگان نظامی اوکراین منحصراً از جنگنده های قدیمی شوروی از انواع میگ ۲۹ و سوخو ۲۷ و همچنین جنگنده بمب افکن های سوخو ۲۵ تشکیل شده است. به همین دلیل خلبانان نظامی اوکراین تنها می‌توانند بدون آموزش از عهده خلبانی این جنگنده ها برآیند.

پیشتر «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تحویل هواپیماهای جنگنده ساخت شوروی به اوکراین توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا که این دست جنگنده ها را در اختیار دارند، سخن گفته بود.

از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) تنها اعضای قدیمی پیمان ورشو به شکل رسمی هواپیماهای روسی در اختیار دارند. به شکل ویژه نیز جنگنده های میگ ۲۹ به نیاز اوکراین پاسخ می‌دهد. این جنگنده به نیروهای اوکراین اجازه می دهد که در زمینه تسلط بر آسمان با روس ها رقابت کنند.

اسلواکی ۱۴، بلغارستان ۱۱ و لهستان ۲۸ فروند میگ ۲۹ در اختیار دارند. اما رضایت این کشورها به تحویل این جنگنده ها یعنی پذیرفتن خطر چرا که تحویل جنگنده ها به اوکراین می تواند «مشارکت فعال در جنگ» قلمداد شود.

از میان این کشورها تنها لهستان مشخصا اعلام کرده بود که حاضر است جنگنده های خود را برای انتقال به اوکراین تحویل آمریکا بدهد.

وزیر امور خارجه لهستان اعلام کرده بود دولت این کشور آماده است تا تمامی جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بصورت رایگان به پایگاه هوایی رامشتاین اعزام کرده و آن‌ها را در اختیار دولت آمریکا قرار دهد.

پنتاگون در نخستین واکنش به این پیشنهاد آن را رد کرده بود. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته بود که پیشنهاد لهستان برای تحویل جنگنده ها به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، چشم‌انداز نگران‌کننده خروج آنها از یک پایگاه متعلق به آمریکا و ناتو برای پرواز به حریم هوایی مورد مناقشه با روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده است.

کربی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به مشورت با لهستان و دیگر متحدان ناتو درباره این موضوع و چالش‌های لجستیکی دشوار ادامه خواهیم داد، اما معتقدیم که پیشنهاد لهستان قابل قبول نیست. برای ما روشن نیست که دلیل اساسی برای آن وجود داشته باشد.

«ویکتوریا نولند» معاون وزیر خارجه ایالات متحده نیز پیشنهاد لهستان را «تعجب آور» خواند و  گفت: از نظر من، از قبل با ما مشورت نشده بود که آنها قصد دارند این هواپیماها را به ما تحویل دهند.
https://mardomefarda.ir/vdcd.n0k2yt0ksa26y.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین