تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
جالب است ۰
ثبت مقاله خمکاری سرد تیوب کوره های واحد بنزین سازی شرکت پالایش لاوان در کنفرانس بین المللی
دستاوردی دیگر توسط پژوهشگران جوان شرکت پالایش نفت لاوان
به گزارش مردم فردا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت لاوان، مهندس شایان زارعیان از پرسنل اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات، مقاله با عنوان "خمکاری سرد تیوب های A335 P9 کوره های واحد تبدیل کاتالیستی 2 شرکت پالایش نفت لاوان" را که حاصل کار گروهی ایشان و آقایان مهندس مهدی جوانمردی و مهندس محمد صادق ادیب بود، در سومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی متالورژی، مکانیک و معدن ارائه داد.

در بهمن ماه سال 1396 نیاز فوری عملیاتی به تیوب های ناحیه خم کوره های واحد تبدیل کاتالیستی شرکت پالایش نفت لاوان که از نوع Arbor Coil هستند، مطرح شد.


روش اصلی و متداول خمکاری تیوب های فوق الذکر در دنیا، از نوع خمکاری گرم با گرمایش تا دمای 900 الی 1020 درجه سانتیگراد و سپس عملیات حرارتی نرمالایز و تمپرینگ در دماهای به ترتیب 1055 و 765 درجه سانتیگراد است که این روش توسط وندور اصلی کشور کره جنوبی نیز به کار برده شده بود اما با بررسی انجام شده، شرکت های داخلی نسبت به اتخاذ روش فوق ابراز تردید نموده وعنوان کردند که ساخت با به کارگیری این روش در داخل کشوربا ریسک بالایی همراه است.

اداره بازرسی فنی شرکت پالایش نفت لاوان با بررسی های علمی فراوان و با توجه به استاندارهای موجود، روش خمکاری سرد با پیشگرم تا دمای 180 سانتیگراد و سپس عملیات حرارتی تنش زدایی در دمای 690 درجه سانتیگراد را به عنوان جایگزینی برای روش اولیه مطرح نمود که به قطع می توان اظهار داشت این روش برای اولین بار در سطح کشور و در حوزه نفت رخ داده است.

 ابتدا نمونه های اولیه خمکاری شد و به منظور بررسی های متالورژیکی، خزشی، کشش سرد و گرم و سایر آزمون ها به آزمایشگاه های معتبر ارسال گشت و مشخص گردید که روش مذکور امکان جایگزینی با روش سخت و غیرممکن متداول در سطح دنیا را دارد. با این روش، کمترین تغییر در ساختار تیوب رخ می دهد. در نهایت روش مذکور با نظارت مستقیم اداره بازرسی فنی اتخاذ شده و کلیه تیوب ها در کوتاهترین زمان ممکن به دقت خمکاری گشته و در کوره های بنزین سازی شرکت پالایش نفت لاوان نصب شدند.

تأمین تیوب ها به روش خمکاری گرم حداقل نیاز به یکسال زمان داشت و منجر به از سرویس خارج شدن واحد بنزین سازی شرکت پالایش نفت لاوان در این بازه می گردید، این در حالیست که با بررسی های فنی و علمی و استفاده از روش خمکاری سرد، واحد بنزین سازی در طی یک ماه به سرویس عملیاتی بازگشته و جلوی ضرر و زیان سنگین شرکت گرفته شد. هم اکنون این واحد حدود 4 سال است که به صورت ایمن در سرویس قرار دارد.

به منظور ثبت دستاورد علمی ارزشمند همکاران عزیزمان که با حمایت و قبول مسئولیت فروان مدیریت محترم شرکت پالایش نفت لاوان  و اداره مهندسی وطرح ها به ثمر رسیده است، نسبت به تدوین مقاله علمی و دستورالعمل خمکاری فوق در کنفرانس بین المللی و ملی اقدام لازم صورت گرفته و این مقاله به منظور استفاده سایر شرکت های صنعت نفت در دسترس عموم قرار گرفت.

 خلاقیت، یکى از ویژگى هاى انسان است که با پرورش استعداد مى توان بسیارى از چیزها را خـلق نـمـود. اما اگر خلاقیت و نوآورى را کنار بگذاریم، در واقع حرکت، پویایى، بقا و زندگى بشر به مسلخ برده ایم. زیرا رکود و تکرار در زندگى مساوى مرگ و نابودى است. در دنـیـاى سـازمـانـى امـروز مدیران خلاق، سازمان هاى خلاق وکارکنان خلاق اضلاع مثلث خـلاقـیـت هـسـتـنـد کـه بـدون هـر یـک خـلاقـیـت و نـوآورى بـه سـر مـنـزل مقصود نمى رسد. در به ثمر رسیدن پروژه علمی و پژوهشی "خمکاری سرد تیوب های A335 P9 کوره های واحد تبدیل کاتالیستی 2 شرکت پالایش نفت لاوان" نباید نقش جناب آقای مهندس اخباری مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان را به عنوان مدیری خلاق که با تلاش توانست با دمیدن روح امید به بدنه سازمان، کارکنان خلاق را تشویق به پژوهش کند، مغفول بماند. از این رو باشد این کار تیمی الگویی برای سایر سازمان ها شود تا با کامل سازی اضلاع خلاق بتوانند گامی برای پیشرفت ایران اسلامی در گام دوم انقلاب بر دارند.
https://mardomefarda.ir/vdci.vawct1arrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما