تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۰
جالب است ۰
درباره فروش فیلم‌های مهم درام و کمدی در سینمای ایران بارها نوشته‌ایم و میزان فروش و تعداد مخاطبان آنها را بررسی کرده‌ایم اما آنچه این روزها بیشتر از همه ذهنمان را مشغول کرده این است که نوسان‌های بسیار زیاد در نرخ دلار، چقدر روی فروش فیلم‌ها تاثیر گذاشته است. فیلمی که در دهه شصت جزو مهمترین آثار بوده و فروش بسیار زیادی داشته درحال حاضر با نرخ دلار امروز چه ارزشی پیدا کرده است؟
مقایسه فروش فیلم‌های مهم دهه‌های مختلف با توجه به نوسانات قیمت دلار!
به گزارش مردم فردا،اگر بنا باشد فیلم‌های مهم سینما در دهه‌های شصت، هفتاد، هشتاد و حتی 90 را با نرخ دلار امروز بررسی کنیم به چه قیمتی می‌رسیم؟
سعی کرده‌ایم برای این پرونده روی فیلم‌هایی دست بگذاریم که هم در زمان خودشان فروش قابل‌توجهی داشته‌اند و هم آثار پرمخاطبی در دوره خودشان بوده‌اند. با توجه به اینکه بعضی از فیلم‌ها دوره اکران بیش از یک سال داشته‌اند، متوسط قیمت دلار را در دوره اکران آنها بررسی کرده‌ایم. در این محاسبات، نرخ دلار امروز را هم 64 هزار تومان در نظر گرفته‌ایم.

عقاب‌ها | ساموئل خاچیکیان | 1364تا 1385
فروش «عقاب‌ها» با رقم دلار امروزی رقم ناچیزی می‌شود.
فیلم «عقاب‌ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان سال 1363 با بازی سعید راد، جمشید هاشم‌پور، رضا رویگری و … ساخته شد و درحال حاضر پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای ایران به حساب می‌آید. این فیلم سال 1364 اکران شد و به دلیل استقبال بسیار زیاد، 21 سال روی پرده بود. به همین دلیل هم مجبور شدیم متوسط قیمت دلار را بین سال‌های 1364 تا 1385 محاسبه کنیم. عقاب‌ها در سال اول اکران خود با فروش 28 میلیون و 820 هزارتومان رتبه اول جدول فروش سالانه را به خودش اختصاص داد.

فروش کل فیلم : 156 میلیون تومان.
متوسط نرخ دلار بین سال‌های 64 (61 تومان) تا 85 (922تومان): 490 تومان
فروش فیلم به دلار در زمان اکران : 318 هزار دلار.
فروش فیلم به دلار امروز : 2 هزار و 500 دلار.

بگذار زندگی کنم | شاپور قریب | 1366 تا 1374
 بگذار زندگی کنم از فیلم‌های پرفروش دهه شصت است.
فیلم «بگذار زندگی کنم» به کارگردانی شاپور قریب با بازی افسانه بایگان در سال 1365 عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. این فیلم در سال 1366، 29 میلیون تومان فروخت و تا سال 1374 فروش آن به 51 میلیون تومان رسید. فیلم سوژه چندان متفاوتی نداشت و روی محور مشکلات زنی بنا شده بود که با همسرش به  اختلاف برمی‌خورد. با این‌حال با استقبال زیادی روبه‌رو شد و اکران آن 8 سال طول کشید. این ساخته شاپور قریب در سال اول اکران خود 29 میلیون تومان فروش کرد و در رتبه اول جدول فروش سالانه قرار گرفت.
فروش کل فیلم : 51 میلیون تومان
متوسط نرخ دلار بین سال‌های 66 (99 تومان) تا 74 (403 تومان) : 250 تومان
فروش فیلم به دلار در زمان اکران : 2 میلیون دلار.
فروش به دلار امروز : 796 دلار.

کلاه قرمزی و پسرخاله | ایرج طهماسب | 1373
«کلاه قرمزی و پسر خاله» در سال 1373 رکود فروش سینمای ایران را جا به جا کرد.
«کلاه‌قرمزی و پسرخاله» به دنبال استقبال فراوان مخاطبان از برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی ساخته شد و با بازی ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا و … توانست جایگاه بسیار زیادی نزد مخاطبان به دست بیاورد. این فیلم سال 1373 اکران شد و به فروشی بی‌نظیر دست پیدا کرد. این ساخته ایرج طهماسب با جذب بیش از 4 میلیون مخاطب تواست نزدیک به 300 میلیون تومان فروش کند و با اقتدار در جدول فروش سالانه اول شود.
فروش کل فیلم : 418 میلیون تومان
نرخ دلار در سال‌ 73 : 263 تومان
فروش با دلار زمان اکران : یک میلیون و 600 هزار دلار
فروش به دلار امروز : 6 هزار و 500 دلار.


مرد عوضی | محمدرضا هنرمند | 1377
«مرد عوضی» در سال 1378 فروش چشمگیری در گیشه داشت.
«مرد عوضی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند با بازی پرویز پرستویی، افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا یک کمدی موفق در دهه هفتاد بود. روی سوژه جابجایی دو فرد و بیگانگی با شرایط جدید بنا شده بود. مردی بعد از پیوند مغز خاطرات قدیمی را فراموش می‌کرد و نمی‌دانست باید به زندگی قبلی‌اش برگردد یا با همسر مردی که مغزش را به او پیوند زده‌اند زندگی کند. این فیلم با سوژه جسورانه‌ای که داشت توانست با جذب نزدیک به 3 میلیون و 500 مخاطب 900 میلیون فروش کند و جایگاه اول جدول فروش سالانه قرار بگیرد.
فروش کل فیلم : 900 میلیون تومان
نرخ دلار در سال 76 : 478 تومان
فروش به دلار در زمان اکران : یک میلیون و 800 هزار دلار
فروش به دلار امروز : 14 هزار دلار

آتش‌بس | تهمینه میلانی | 1385
آتش بس اولین فیلمی است که در سینمای ایران وارد باشگاه میلیاردی‌ها شد.
فیلم «آتش‌بس» به کارگردانی تهمینه میلانی روی اختلاف‌های میان یک زوج با بازی محمدرضا گلزار و مهناز افشار بنا شده بود. درواقع با نگاهی روانکاوانه سعی داشت دلیل مشکلات میان یک زوج را واکاوی کند. در آن زمان هم گلزار بازیگر بسیار مطرحی بود و هم افشار. فیلمنامه جذاب و موقعیت‌های کمدی بامزه‌ای که داشت هم باعث شد مخاطبان توجه زیادی به آن نشان دهند. «آتش‌بس» به طور کلی یک میلیارد تومان فروش کرد و یک میلیون نفر برای تماشای آن به سینماها رفتند. این فیلم اولین فیلم باشگاه میلیاردی‌هاست.
فروش کل فیلم : یک میلیارد تومان
نرخ دلار در سال 85 :  922 تومان
فروش به دلار در زمان اکران : یک میلیون و 80 هزار دلار
فروش به دلار امروز : 15هزار و 600 دلار.

درباره الی | اصغر فرهادی | 1388
درباره الی در سال 88 در بدترین زمان ممکن اکران شد، اما به فروش خوبی دست پیدا کرد.
«درباره الی» یکی از مهمترین فیلم‌های اصغر فرهادی است. هنوز هم خیلی‌ها معتقدند بهترین فیلم اوست. فرهادی این فیلم را سال 1387 و با حضور ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، شهاب حسینی، مانی حقیقی و … ساخت. فیلم خرداد 1388 دربحبوحه انتخابات جنجالی و حوادث بعد از آن اکران شد اما با وجود این شرایط، فروش قابل توجهی داشت.  درباره الی در آن سال بعد از سه فیلم کمدی اخراجی 2، زندگی شیرین و خروس جنگی در رتبه چهارم جدول فروش سالانه قرار گرفت و عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی سال را از آن خودش کرد.
فروش کل فیلم : یک میلیاردو 500 میلیون تومان
نرخ دلار در سال 88 : 1000 تومان
فروش به دلار زمان اکران : یک میلیون و 500 هزار دلار
فروش به دلار امروز : 234 هزار دلار

ورود آقایان ممنوع | رامبد جوان | 1390
«ورود آقایان ممنوع» در اکران سال 90 دومین فیلم پرفروش سال شد.
رامبد جوان در همکاری با پیمان قاسم‌خانی فیلم «ورود آقایان ممنوع» را به عنوان یکی از مهمترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران ساخت. ویشکا آسایش و رضا عطاران به قدری جذاب در این فیلم ظاهر شدند که هنوز هم کاراکترهای خانم دارابی و آقای جبلی و موقعیت‌های کمدی که به واسطه آنها رقم می‌خورد،  از ذهنمان بیرون نرفته‌اند. این فیلم سال 1390 اکران شد و در آن سال عنوان دومین فیلم پرفروش سینما را به خود اختصاص داد.
فروش کل فیلم : 6 میلیارد تومان
نرخ دلار در سال 90 : به طور متوسط 1400 تومان
فروش به دلار زمان اکران : 4 میلیون و 280 هزار دلار
فروش به دلار امروز : 937 هزار دلار

متری شیش‌ونیم | سعید روستایی | 1397
«متری شش و نیم» یکی از 5 فیلم پرفروش غیرکمدی تاریخ سینمای ایران است.
دومین فیلم سعید روستایی با نام «متری شیش‌ونیم» سال 1397 اکران شد و توانست با بیش از 2 میلیون مخاطب، عنوان پربیننده‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران را در دهه‌های 80 و 90 به نام خود بزند. این فیلم در زمان جشنواره فجر هم توانسته بود سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص دهد. متری شش و نیم در جدول فروش سالانه در رتبه سوم جدول بعد از فیلم‌های کمدی «مطرب» و«تگزاس 2» قرار گرفت.
فروش کل فیلم : 27 میلیارد تومان
نرخ دلار در سال97 : متوسط 9 هزار تومان
فروش به دلار زمان اکران : 3 میلیون دلار
فروش به دلار امروز : 420 هزار دلار

فسیل | کریم امینی| 1402
فسیل پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران فروش دلاری متوسطی داشته است.
«فسیل» به کارگردانی کریم امینی سال 1399 ساخته شد اما از اسفند 1401 اکران شد و تقریبا کل سال 1402 روی پرده بود. «فسیل» در زمان اکران رکوردهای ززیادی را جابه‌جا کرد و نهایتا با 324 میلیارد تومان توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را به خود اختصاص دهد. همچنین با 7 میلیون و 500 هزار مخاطب، پربیننده‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال اول اکران نام گرفت. با این حال نتوانست به لحاظ میزان مخاطب کل، به پای «عقاب‌ها» برسد.
فروش کل فیلم : 324 میلیارد تومان
نرخ دلار در سال 1402 : متوسط 50 هزار تومان
فروش به دلار زمان اکران : 6 میلیارد و 480 میلیون تومان
فروش به دلار امروز : 5 میلیارد

هتل | مسعود اطیابی| 1402
 «هتل» رقیبن سرسختی برای «فسیل» در گیشه سال 1402 بود.
«هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی، مهر سال ۱۴۰۲ درحالی اکران شد که فیلم «فسیل» در نیم‌سال اول سال توانسته بود به تنهایی پیشتاز میدان فروش باشد. این ساخته سید مسعود اطیابی دومین فیلم پرفروش سال ۱۴۰۲ نام گرفت.
فروش کل فیلم : ۲۷۶ میلیارد تومان
نرخ دلار در سال 1402: متوسط 50 هزار تومان
فروش به دلار زمان اکران : 5 میلیارد و 120 میلیون تومان
فروش به دلار امروز : 4 میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
https://mardomefarda.ir/vdch66ni.23nk-dftt2.html
منبع : فیلم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما