تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۷
جالب است ۰
یونان برای مقابله با نفوذ پهپاد‌های ترکیه بر فراز حریم هوایی خود در دریای اژه راه حل‌های عملیاتی و دیپلماتیک در نظر گرفته است.
گزینه‌های یونان برای مقابله با پهپادهای ساخت ترکیه
به گزارش مردم فردا،یونان برای مقابله با  تهدید پهپاد‌های ترکیه بر فراز دریای اژه و تهدیدهای امنیتی علیه حریم هوایی خود به دنبال راه حل های عملیاتی و همچنین دیپلماتیک برای مقابله با نفوذ این هواپیماهای بدون سرنشین برآمده است.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی»، یونان در جبهه دیپلماتیک، به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از بهره‌برداری آنکارا از پهپادها به عنوان اهرمی برای تصویب توافق‌نامه‌ها با بازیگران مختلف در منطقه است. جدیدترین نمونه آن توافق آنکارا با کی‌یف برای ساخت موتور پهپادهای ترکیه توسطیم شرکت اوکراینی بود.

همچنین اخیرا در وزارت امور خارجه یونان نشستی  با حضور سران ارتش برگزار شد تا راه‌هایی را که یونان می‌تواند به کسانی که چنین معاملاتی با آنکارا انجام می‌دهند و همچنین جامعه بین‌المللی تاکید کند که ترکیه از پهپادها برای افزایش نفوذ خود در منطقه استفاده می‌کند.

ناوگان پهپاد فعال ترکیه در انواع مختلف پهپاد «بیرقدار» است که تحت شرایط خاص می‌تواند تا ۱.۳ تن موشک و بمب را حمل کند. شمار آنها به حدود ۲۰۰ فروند می‌رسد و توسط شاخه‌های مختلف نیروهای مسلح ترکیه و همچنین ژاندارمری و نیروهای ویژه پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر، افسران نیروی هوایی و نیروی دریایی یونان پروازهای بیرقدار را شناسایی کرده‌اند.

در جریان بحران مهاجران در مرز «اوروس» در فوریه ۲۰۲۰ و استقرار طولانی مدت ناوگان یونان و ترکیه در شرق مدیترانه در ماه های آگوست تا نوامبر همان سال، نیروهای مسلح ترکیه به طور گسترده از پهپادها برای جمع آوری اطلاعات استفاده کردند.

چندی قبل وزارت دفاع یونان اعلام کرد که یک فروند پهپاد ارتش ترکیه دو بار بر فراز جزیره «کاندلیوسا» در غرب «نیسیروس» واقع در جنوب شرقی دریای اژه پرواز کرد.

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه  با بیان اینکه موازنه قوا بین  ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است. «مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان رسیده است.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.
https://mardomefarda.ir/vdce.z8xbjh8fw9bij.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین