تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۲
جالب است ۰
وزیر خارجه یونان ضمن تاکید بر لزوم اتخاذ اقدامات جسورانه‌تر آتن و آنکارا برای بهبود روابط اعلام کرد، به احتمال حصول توافق با ترکیه عمیقا اعتقاد دارد.
وزیر خارجه یونان: به احتمال توافق با ترکیه باور دارم
به گزارش مردم فردا،در شرایطی که ترکیه خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی هفتم خرداد آماده می‌کند، وزیر خارجه یونان درباره روابط دو کشور اظهارنظر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان اعلام کرد که آتن و آنکارا برای بهبود روابط باید اقدامات جسورانه‌تری را در پیش بگیرند.


وی به توافق اخیر آتن و آنکارا اشاره کرد که در آن یونان از پیشنهاد ترکیه برای تصدی سمت دستیار دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی حمایت خواهد کرد و ترکیه نیز از درخواست یونان برای عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل حمایت خواهد کرد.

دیپلمات ارشد یونان گفت: «من امیدوارم که این اولین گام برای چیزی بسیار جدی‌تر و بسیار بزرگ‌تر باشد. اگر حاضر نباشیم کوچکترین خطری را در مورد چیزی بپذیریم، به جایی نخواهیم رسید. شاید هیچ وقت صبح از خانه بیرون نرویم چون ممکن است آجری روی سرمان بیفتد».

دندیاس با تاکید بر اینکه خوشحال است در پایان دوره حضورش در مقام وزارت خارجه یونان جو بسیار خوبی در روابط با ترکیه ایجاد شده است، ادامه داد: «من جزو آن دسته از کسانی هستم که عمیقا به احتمال رسیدن به توافق با ترکیه اعتقاد دارم».

وزیر خارجه یونان افزود: «من متوجه نمی‌شوم که چرا ما نتوانیم موضوعاتمان را با مصر، با ایتالیا و با آلبانی حل کنیم و ما نتوانیم مسائل را با کشور همسایه مان ترکیه حل کنیم».

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «یونان یکی از اولین کشورهایی بود که بابت دو زلزله مرگبار ششم فوریه که ۱۱ استان جنوبی ترکیه را لرزاند، ابراز همدردی کرد. ترکیه هم جزو اولین کشورهایی بود که بعد از حادثه قطار در شمال یونان با حداقل ۵۷ کشته، به یونان تسلیت گفت».

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و نیکوس دندیاس همتای یونانی او چندی قبل در بروکسل دیدار کردند. وزیر خارجه ترکیه در این دیدار اعلام کرد که آنکارا از عضویت یونان در شورای امنیت سازمان ملل در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه یونان هم در همنی دیدار اعلام کرد که آتن با نامزدی ترکیه برای منصب دبیرکلی سازمان بین‌المللی دریانوردی حمایت می‌کند.

در ادامه بهبود روابط آنکارا و آتن بود که هفته گذشته «نیکولاس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان به ترکیه سفر و با «حلوسی آکار» همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد.
https://mardomefarda.ir/vdchwznz.23n6wdftt2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین