تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱
جالب است ۰
طبق آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا و رینگ صادراتی بورس انرژی، دولت سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به شرکت‌های هواپیمایی و اقشار مرفه و برخوردار کثیرالسفر هوایی پرداخت می‌‎کند.
یارانه پنهان 20هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های هواپیمایی
به گزارش مردم فردا،بررسی رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم نشان می‌دهد که دولتمردان عزمی جدی برای اصلاح ساختار اقتصادی و برقراری عدالت در کشور دارند.
این رویکرد دولت در حوزه انرژی نیز به منصه ظهور رسید و اصلاح قیمت گاز و برق مشترکان با تمرکز بر پرمصرف‌ها اجرایی شد.
همچنین پیشنهاد اصلاح قیمت سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع عمده به 100 درصد قیمت خوراک گاز پتروشیمی نیز در لایحه بودجه مطرح شد که در کمیسیون تلفیق پس از انجام اصلاحاتی به تصویب رسید.
به طور کلی رویکرد اصلاح قیمت انرژی در کشور از دو جهت حائز اهمیت است، اول‌ افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها و دوم برقراری عدالت در بازتوزیع منابع کشور؛ این اصلاحات اگر با رعایت ملاحظات مربوط به طبقات پایین جامعه انجام شود می‌تواند صنایع و بخش‎‌های مختلف را به سمت ارتقا بهره‌وری هدایت کند و از سرازیری رانت یارانه پنهان بدون هیچ منطق اقتصادی جلوگیری کند.

*مصرف سالانه 1.65 میلیارد لیتر سوخت جت در هواپیماها
در موضوع حذف یارانه پنهان با رویکرد تعریف شده، یکی از بخش‌هایی که تاکنون از تیررس اذهان عمومی خارج بوده، «یارانه پنهان سوخت هواپیما» است.
طبق آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا در سال 97 (آخرین آمارنامه منتشر شده)، روزانه 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف می‌شود. با توجه به مصرف تقریبا ثابت سوخت جت در سال‌های اخیر، می‌توان مصرف این سوخت در سال جاری را نیز عدد ثابت 4.5 میلیون لیتر در روز در نظر گرفت که در سال رقمی معادل 1.65 میلیارد لیتر محاسبه می‌شود.
https://mardomefarda.ir/vdcf.1dmiw6djcgiaw.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین