تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۰
جالب است ۰
جدول قیمت اقلام اساسی مشمول کالابرگ الکترونیک و جزئیات پرداختی مستقیم مردم و پرداختی از محل اعتبار یارانه منتشر شد.
11 کالای نیم بها در طرح کالابرگ الکترونیک
به گزارش مردم فردا،پس از اعلام طرح افزایش 20 درصدی یارانه کالابرگ به صورت مشروط، جزئیات جدید منتشر شده در خصوص خرید کالابرگی نشان می دهد که دهک های کم درآمد، مجموع 11 قلم کالای اساسی را تقریباً نیم بها دریافت خواهند کرد.
دولت از اواخر سال گذشته، طرح کالابرگ الکترونیک را با هدف حمایت از قدرت خرید اقلام اساسی یارانه بگیران اجرایی کرد. مزیت این طرح نسبت به یارانه نقدی از همان ابتدا مشخص بود. به این صورت که قیمت اقلام اساسی ثابت می ماند، اما قدرت خرید یارانه به صورت نقد به مرور زمان کاهش می یابد. با این حال، گزارش ها نشان می داد که تا همین اواخر استقبال چندانی از این طرح نشده است. تا این که در روزهای گذشته، دولت از طرح جدید یارانه کالابرگ برای یارانه بگیران سه دهک کم درآمد رونمایی کرد. بر این اساس، درصورت خرید 80 درصد اعتبار یارانه ماهانه به صورت کالابرگ یعنی معادل 320 هزار تومان، این دهک ها امکان خرید اضافه تر کالا به صورت کالابرگ تا 20 درصد مبلغ یارانه خود (یارانه سه دهک 400 هزار تومان است) معادل 80 هزار تومان را نیز خواهند داشت. با این اوصاف، پیش بینی می شود که استقبال از این طرح افزایش یابد. در همین حال، وزارت رفاه دیروز جزئیات جدیدی از طرح کالابرگ را اعلام کرد که به نظر می رسد می تواند به استقبال بیشتر مردم برای استفاده از طرح کالابرگ بینجامد.
به گزارش ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات جدول اقلام غذایی طرح ملی کالابرگ الکترونیک را که شامل 11 قلم غذایی است به شرحی که ملاحظه می شود و برای سه دهک پایین منتشر کرد.
اولین نکته ای که در خصوص این جدول وجود دارد، این است که طبق تصریح وزارت رفاه، قیمت اقلام غذایی به مبدأ اردیبهشت سال 1401 برای خریداران طرح کالابرگ محاسبه می شود. این در حالی است که پیشتر، قانون مجلس، مبدأ قیمت این اقلام را شهریور 1400 تعیین کرده بود. با این حال، به نظر می رسد با وجود تورم رخ داده در سال های اخیر، تغییر این مبدأ زمانی از منظر بودجه ای که دولت باید بابت پرداخت مابه التفاوت قیمت روز و قیمت کالابرگی کالاها تخصیص دهد، واقع بینانه تر است. در غیر این صورت بیم آن وجود دارد که منابع مورد نیاز برای این طرح دچار کمبود شود.
دومین نکته در خصوص جدول مذکور این است که در صورتی که سه دهک کم درآمد همه یارانه نقدی 400 هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، علاوه بر این که مشمول افزایش اعتبار برای خرید کالابرگ به میزان 80 هزار تومان خواهند شد، از بابت تفاوت قیمت اردیبهشت سال گذشته با قیمت روز این کالاها، حدود 400 هزار تومان نیز سود خواهند کرد.
البته این سود برای دهک های دیگر با میزانی کمتر نیز وجود دارد. به این دلیل که میزان یارانه آن ها کمتر از سه دهک اول و 300 هزار تومان است. همچنین بدیهی است که دهک های چهار به بعد، مشمول طرح افزایش 20 درصدی یارانه کالابرگی نمی شوند.
https://mardomefarda.ir/vdch-inz.23nwvdftt2.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما