تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۶
جالب است ۰
اواخر دهه هفتاد، گروهی از فیفا با هدف تحقیق و پژوهش در فوتبال آسیا به ایران آمدند. این گروه به کشورهای مختلف آسیا سفر و بعد از ماه‌ها نتیجه پژوهش خود را به صورت محرمانه برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کردند.
ایران - عراق؛ تقابل دو همسایه در کلاس جهانی
به گزارش مردم فردا، عنوان شده بود که در میان باشگاه‌های ایرانی، تنها یک باشگاه در مسیر حرفه‌ای شدن قدم برمی‌دارد؛ گمان می‌کنید آن باشگاه چه نام داشت؟ در دوره امپراطوری استقلال و پرسپولیس، فیفا از «سپاهان» نام برده بود. تیمی که تا آن زمان حتی یک جام قهرمانی هم در فوتبال ایران نداشت. در بخش دیگر این گزارش، به مربیان ایرانی و استعدادهای فوتبال ایران اشاره شده بود.
در بخش مربیان، این گزارش به صراحت عنوان می‌کرد که به جز یک مربی، سایر مربیان ایرانی اصول تمرینات حرفه‌ای و مدرن را بلد نیستند؛ البته تنها مربی مورد نظر فیفا، فیروز کریمی بود که او هم 40 درصد تمریناتش به روز و درست بود.
اما بخش استعداد و تلنت‌ها؛ این بخش که موضوع اصلی بحث فعلی ما است، حاوی نکات جالب و قابل تأملی است. بر اساس گزارش فیفا، سه کشور آسیایی صاحب استعدادهایی هستند که از نظر فاکتورهای مورد نظر فوتبال مدرن، پتانسیل رسیدن به سطح یک اروپا را دارند.
در این گزارش که به فیزیک، اقلیم و ژنتیک بازیکنان توجه کرده بود، نام سه کشور آمده بود که صاحب استعدادهایی هستند که در صورت تمرین و پرورش درست می‌توانند به سطح یک اروپا برسند. اما نام یک کشور در میان این سه کشور حیرت‌انگیز بود: عراق! در گزارش فیفا برای فدراسیون ایران آمده بود که پس از کره جنوبی و ایران، عراق سومین کشوری است که استعدادهایش تمام فاکتورهای فوتبال روز دنیا را دارند.
حالا وقتی به فوتبال آسیا نگاه می‌کنیم و به ارزیابی تیم‌های درجه یک این قاره می‌پردازیم، رشد عربستان، قطر، ژاپن، کره، استرالیا -که بخشی از پژوهش نبود- چندان عجیب نیست و آنها با امکانات مناسب و استخدام مربیان بزرگ به ارتقای فوتبال خود کمک کرده‌اند اما عراق که همواره این سال‌ها درگیر جنگ بود و هیچگاه ثبات را در جامعه‌اش تجربه نکرده، توانسته خودش را در سطح قاره آسیا بالا نگه دارد و دلیلش استعدادهای ناب است. شاید اگر آنها امکانات، تجهیزات و پول قطر و امارات را در اختیار داشتند، امروز به جای بازیکن کره‌ای و ژاپنی شاهد حضور عراقی‌ها در لیگ‌های معتبر اروپایی بودیم.
ایران - عراق، تقابل دو همسایه در فوتبال است که از نظر‌ نژاد و استعداد می‌توانند در سطح اول دنیا بدرخشند و شاید به همین دلیل است که تقابل‌های ما، بازی سختی برای هر دو کشور شده و هیچ‌کس با قاطعیت نتوانسته این بازی را پیش‌بینی کند. ایران برای صعود به جام جهانی تنها 3 امتیاز دیگر می‌خواهد و با حضور کره‌جنوبی در این گروه، بعید است که عراق به این جام‌جهانی برسد، اما اگر به خودمان نیاییم و از خود نپرسیم که چرا نمایندگان ما از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند اما عراق سهمیه‌هایش را حفظ می‌کند، در آینده‌ای نه چندان دور باید تقابل با عراق را هم در زمره بازی‌های سخت نظیر کره، ژاپن، استرالیا، عربستان و دیگر مدعیان آسیا قرار دهیم.،
https://mardomefarda.ir/vdcf.cdmiw6d0ygiaw.html
منبع : ایران ورزشی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما