تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
رضا داوودنژاد، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون که او را همیشه با لبخند روی لب‌ها به خاطر می‌آوریم، روز 13 فروردین 1403 از دنیا رفت؛ بازیگری که از اواخر دهه هفتاد با بازی در دو فیلم پدرش علیرضا داوودنژاد به شهرت رسید و دو دهه در سینما و تلویزیون حضوری فعال داشت. آخرین حضور او در سینما برمی‌گردد به بازی در فیلم «بیرو» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی. او در تلویزیون هم آخرین بار در سریال «نیکان» به کارگردانی علی سرآهن بازی داشت.
بازیگری که خیلی زود از میان ما رفت
به گزارش مردم فردا،داوودنژاد بازیگر پرکاری نبود اما نقش‌های مهمی از خود به جا گذاشت. به بهانه انتشار خبر تلخ درگذشت او، نگاهی داریم به آثار مهمی که از او برجا مانده است.
 رضا داود‌نژاد در دوران کودکی در فیلم «بی‌پناه» برای اولین بار جلوی دوربین پدرش رفت.
اولین حضور 
رضا داوودنژاد از جمله بازیگرانی بود که به واسطه حرفه پدرش خیلی زود به عرصه بازیگری قدم گذاشت. اولین‌بار سال 1365 زمانی که فقط شش سال داشت در فیلم «بی‌پناه» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد مقابل دوربین رفت. گرچه این حضور در کارنامه بازیگری‌اش ثبت نشد اما بهرحال آن را اولین تجربه این بازیگر در سینما دانست.
 رضا داود نژاد در سال 1377 با فیلم «مصائب شیرین» کار بازیگری را به شکل حرفه‌ای آغاز کرد.
اولین فعالیت جدی 
سال 1377 درحالی که فضا هنوز آنطور که باید برای به تصویر کشیده شدن روابط عاشقانه بین دخترها و پسرها پیش از ازدواج باز نشده بود، علیرضا داوودنژاد فیلم «مصائب شیرین» را کارگردانی کرد؛ فیلمی که آن زمان هم به لحاظ ساختار و هم محتوا با سایر آثار آن دوره متفاوت بود. رضا داوودنژاد در این فیلم نقش پسری به اسم رضا را داشت که در نوجوانی عاشق دخترعمویش مونا می‌شد و به خاطر سخت‌گیری‌های خانواده به مشکل برمی‌خورد. روایت این مصائب از زبان رضا آنهم رو به دوربین جزو نکات مهم این فیلم بود. «مصائب شیرین» آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و رضا داوودنژاد به چهره‌ای شناخته شده بین مخاطبان تبدیل شد. موفقیت «مصائب شیرین» باعث شد دو سال بعد، علیرضا داوودنژاد دست به ساخت فیلم دیگری درباره مشکلات جوانان بزند. این فیلم سال 1379 با نام «بچه‌های بد» ساخته شد و باز هم رضا داوودنژاد بازیگر نقش اصلی آن بود. فیلمی که برخلاف انتظار موفقیت چندانی به دست نیاورد اما باعث شد حضور داوودنژاد به عنوان بازیگر در سینما تثبیت شود.
 رضا داودنژاد با بازی در سریال مناسبتی «پشت کنکوری‌ها» به شهرت زیادی رسید.
شهرت در تلویزیون
سال 1381، در دوره‌وزمانه‌ای که کنکور اهمیت زیادی در زندگی خانواده‌ها داشت و بحث رقابت میان کلاس‌های کنکور خیلی داغ بود، پریسا بخت‌آور برای ماه رمضان آن سال براساس فیلمنامه اصغر فرهادی، سریالی به نام «پشت کنکوری‌ها» ساخت؛ سریالی که خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و بعدها هم در حافظه‌ها باقی ماند. ماجراهای «پشت کنکوری‌ها» درباره چند جوان با بازی رضا داوودنژاد، برزو ارجمند، علی صادقی و رامین ناصرنصیر بود که دورهم جمع می‌شدند تا برای کنکور درس بخوانند. هرکدام به دلایلی می‌خواستند در کنکور قبول شوند اما یک سری مشکلات باعث می‌شد نتوانند به درس خواندن ادامه دهند. سیاوش با بازی رضا داوودنژاد، محور اصلی این ماجرا بود. او برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش به شرط خانواده آنها برای قبول شدن در کنکور تن داده بود و به همین دلیل هم دوستانش را جمع کرده بود تا کنار هم درس بخوانند. بازی در این سریال باعث شد داوودنژاد در تلویزیون هم مورد توجه قرار بگیرد.
 رضا داودنژاد در کمدی‌های شبانه متعددی به ایفای نقش پرداخت که یکی از آن‌ها «زندگی به شرط خنده» بود.
سریال‌های کمدی شبانه
بعد از «پشت کنکوری‌ها»، رضا داوودنژاد در در دهه هشتاد با بازی در سریال‌های «باغچه مینو»، «زندگی به شرط خنده»، «نون و ریحون» توانست بیش از پیش خودش را به عنوان بازیگر آثار کمدی ثابت کند. در «باغچه مینو» نقش یکی از برادرهای کوچکتر منوچهر را داشت که همراه با بیژن بنفشه‌خواه و جواد رضویان، موقعیت‌های بامزه‌ای را رقم می‌زد. در «زندگی به شرط خنده» با یوسف تیموری و علی صادقی، تیم جذابی را تشکیل داده بود و در «نون و ریحون» همراه با علی قربان‌زاده، امیرحسین رستمی و برزو ارجمند موقعیت‌های کمدی را پیش می‌بردند. همه این‌ها باعث شد داوودنژاد بیش از پیش در مرکز توجه‌ها باشد.
 «بچه‌های بد» از فیلم‌های موفق سینمایی کارنامه رضا داودنژاد است.
آثار موفق در سینما
همزمان با بازی داوودنژاد در سریال‌های کمدی، در سینما هم حضوری فعال داشت. گرچه همه نقش‌های سینمایی‌اش چندان پررنگ نبود اما در چند فیلم، بازی درخشانی به نمایش گذاشت. یکی از آنها فیلم «مرهم» به کارگردانی پدرش علیرضا داوودنژاد بود. در این فیلم نقش پسر ثروتمندی را بازی می‌کرد که به دختری معتاد پناه می‌داد اما به جای دلسوزی برای او، سعی می‌کرد دختر را با جایگاه متزلزل و زندگی نابسمانی که دارد روبه‌رو کند تا رفته‌رفته عزم او برای ترک کردن جزم شود. داوودنژاد در این فیلم، یکی از مهمترین نقش‌های کارنامه‌اش را مقابل طناز طباطبایی بازی کرد. او در «کلاس هنرپیشگی» به کارگردانی پدرش، باز هم نقش مهمی ایفا کرد. یکی از بازیگران اصلی این فیلم خانوادگی بود و یک جورهایی موتور محرک سایر خانواده بود. در فیلم «فراری» به کارگردانی داوودنژاد هم با اینکه نقش کوتاهی داشت اما نقش پسر معتاد و ثروتمندی که با ماشین‌های مدل‌بالایش می‌توانست دل همه را ببرد به‌خوبی ایفا کرد.از دیگر کارهای خوب سینمایی رضا فیلم «بچه‌های بد» است که آن را با فاصله‌ای اندک نسبت به مصائب شیرین با پدرش کار کرد.
 «مصائب شیرین 2» از فیلم‌های به نمایش درنیامده زنده یاد داودنژاد است.
آخرین حضور 
آخرین فعالیت‌هایش در سینما بازی در «مصائب شیرین2»، «لامینور» و «بیرو» بود. او دو سال اخیر فعالیتی در سینما نداشت اما در سال‌های 1401 و 1402 در سریال‌های «از سرنوشت4»، «شهباز» و «نیکان» بازی داشت و همکاری‌اش را با تلویزیون حفظ کرد.
https://mardomefarda.ir/vdcauunu.49ny615kk4.html
منبع : فیلم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما