تاریخ انتشار :شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۵
جالب است ۰
با وجود موافقت برخی کشورها با درخواست آمریکا برای پیوستن به یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ، سه کشور اروپایی و استرالیا از آن خودداری کردند.
خودداری اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و استرالیا از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ
به گزارش مردم فردا، دولت آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که یک ائتلاف دریایی چند ملیتی به نام  «نگهبان رفاه» برای تامین امنیت ناوبری و حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در قبال حملات نیروهای مسلح یمن تشکیل شده است. برخی کشورها از این ائتلاف استقبال کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر نیز عضویت در آن را نپذیرفته‌اند.
خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: پنتاگون روز پنج‌شنبه گفت که بیش از ۲۰ کشور با مشارکت در این ائتلاف موافقت کرده‌اند. برخی کشورها مشارکت خود را تایید نکرده‌اند، اگرچه برخی دیگر گفته‌اند تلاش‌هایشان برای کمک به حفاظت از ترافیک کشتی‌های تجاری به عنوان بخشی از توافق‌‎های دریایی موجود انجام خواهد شد و ارتباطی به این ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا نخواهد داشت.
بیان نشدن جزئیات درباره این که کدام کشورها عضو این ائتلاف شده‌اند، موجب سردرگمی برخی شرکت‌های کشتیرانی شده است که برخی از آن‌ها مسیر کشتی‌های خود را در پی این حملات در دریای سرخ تغییر داده‌اند.
در پی تشدید تنش‌ها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن حملات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب المندب را نمی‌دهند. حملاتی نیز از سوی نیروهای مسلح یمن علیه برخی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام شده است که آن را در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه دانسته‌اند.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیرش به منطقه گفته بود انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، جمهوری سیشل و اسپانیا به این عملیات ملحق شده‌اند.
روز پنج‌شنبه نیز آستین گفت که یونان و استرالیا نیز به این گروه پیوسته‌اند که در مجموع، ۲۰ کشور به این ائتلاف پیوسته‌اند و حداقل، هشت کشور مشارکت‌کننده نیز از علنی کردن آن خودداری کرده‌اند.
این در حالی است که وزارت دفاع فرانسه گفت که از تلاش‌ها برای تامین امنیت ناوبری در دریای سرخ و مناطق اطراف آن حمایت می‌کند و در حال حاضر نیز در این منطقه عملیات می‌کند. اما کشتی‌های آن تحت فرمان فرانسه باقی می‌مانند و بیان نکرد که آیا نیروهای نظامی بیشتری به این منطقه اعزام می‌کند یا نه.
فرانسه یک پایگاه دریایی در امارات متحده عربی و هزار و ۵۰۰ نیرو در جیبوتی دارد. ناو محافظ آن «Languedoc» درحال حاضر در دریای سرخ است.
وزارت دفاع ایتالیا هم گفت که ناو محافظ خود «Virginio Fasan» را بنا به برخی درخواست‌ها از سوی مالکان کشتی‌ ایتالیا، برای حفاظت از منافع دریایی خود به دریای سرخ می‌فرستد.
این کشور همچنین گفت که این اقدام بخشی از عملیات‌های فعلی آن است و ارتباطی به ائتلاف «نگهبان رفاه» ندارد.
وزارت دفاع اسپانیا نیز گفت که تنها در ماموریت‌هایی با رهبری ناتو یا عملیات‌هایی با هماهنگی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند و «به طور یک‌جانبه در عملیات دریای سرخ شرکت نخواهد کرد.»
استرالیا نیز درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کرده است. «ریچارد مارلز» وزیر دفاع این کشور گفت تمرکز راهبردی این کشور بر منطقه ایندو-پاسیفیک است.
https://mardomefarda.ir/vdciwpar.t1ary2bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین