تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۵
جالب است ۰
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که علاوه‌بر نوع غذاهایی که در طول روز می‌خوریم، ساعت غذاخوردن نیز سلامت ما را به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
مصرف دیرهنگام وعده‌های غذایی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی ارتباط دارد؟
به گزارش مردم فردا،تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انتظار بیش‌ازحد در روز برای خوردن اولین یا آخرین وعده‌ی غذایی می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. براساس این مطالعه که از داده‌های ۱۰۳٬۳۸۹ نفر استفاده کرده، وقتی صحبت از وعده‌های غذایی به میان می‌آید، هر ساعت از اهمیت برخوردار است.
محققان دریافتند که سلامتی ما علاوه‌بر چیزی که می‌خوریم، به زمان مصرف آن‌ نیز بستگی دارد. دلیل چنین اتفاقی این است که علاوه‌بر قرارگرفتن در معرض نور، زمان صرف‌کردن وعده‌های غذایی نیز می‌تواند ریتم شبانه‌روزی و درنتیجه سلامت ما را تحت‌تاثیر قرار دهد.
دیر غذاخوردن باعث آهسته‌شدن سرعت کالری‌سوزی در بدن می‌شود
مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد، نشان داد افرادی که در اواخر روز غذا می‌خورند، به‌طور کلی آهسته‌تر کالری می‌سوزانند و تغییراتی ژنتیکی را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود بدنشان لیپید بیشتری ذخیره کند و دچار رشد چربی شوند.
 
 
براساس مطالعه‌ی دیگری که چند ماه پیش انجام شد، آن دسته از بیماران مبتلا به دیابت که فقط تا ساعت ۸ بعدازظهر غذا می‌خورند وزن بیشتری نسبت به کسانی از دست دادند که از رژیم غذایی معمولی و با کالری محدود استفاده می‌کردند. مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ روی موش‌ها انجام شد نیز نشان داد که وادارکردن این جوندگان به خوردن در زمانی که شب‌ها فعالیت بیشتری داشتند طول عمر آن‌ها را تا ۳۵ درصد افزایش داد.
اکنون گروهی از دانشمندان از موسسات مختلف اروپایی، داده‌های حاصل از مطالعه‌ی NutriNet-Santé را مورد بررسی قرار دادند. این پروژه، مطالعه‌ای بود که در سال ۲۰۰۹ برای بررسی ارتباط بین تغذیه و سلامت در میان بیش از ۱۷۵ هزار شرکت‌کننده در فرانسه اجرا شد. دانشمندان پس از غربال‌کردن داده‌ها و تنظیم فاکتورهایی مانند سن و سبک زندگی که با عوامل خطر قلبی و عروقی مرتبط است، موفق شدند ۱۰۳٬۳۸۹ نفر را برای استفاده در تجزیه‌وتحلیل خود شناسایی کنند.
نتایج بررسی‌های دانشمندان نشان داد که به ازای هر یک ساعت تاخیر در صرف صبحانه، ۶ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ و عروقی وجود دارد؛ بنابراین اگر فردی نخستین وعده‌ی غذایی خود را ساعت ۷ صبح و فردی دیگر ساعت ۱۰ صبح میل کند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در شخص دوم ۱۸ درصد بیشتر خواهد بود.

دیر غذاخوردن بر چگونگی سوزاندن کالری و ذخیره‌ چربی بدن تأثیر می‌گذارد
آیا زمان غذا خوردن بر سلامتی تأثیر می‌گذارد؟
پروژه‌ی انجام‌شده در سال ۲۰۰۹ همچنین نشان داد افرادی که آخرین وعده‌ی غذایی خود را بعد از ساعت ۹ شب مصرف می‌کردند، ۲۸ درصد بیشتر از کسانی که کالری دریافتی خود را قبل از ساعت ۸ به پایان می‌رساندند در معرض ابتلا به بیماری‌های عروق مغزی مانند سکته‌ی مغزی و آنوریسم (رگ‌برآمدگی) قرار دارند. این مطالعه ارتباط بین خطر کمتر ابتلا به بیماری‌ عروق مغزی و دوره‌ی طولانی‌تر ناشتا‌بودن بین شام و صبحانه‌ی روز بعد را نیز تایید کرد.
محققان می‌گویند برای بررسی ارتباط بین زمان‌بندی غذا و سلامت قلب و عروق به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارند. آن‌ها در بخشی از مقاله‌ی خود که در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده است می‌نویسند: «مطالعه‌ی اخیر که به تکرار در سایر گروهای بزرگ‌مقیاس در محیط‌های مختلف و با استفاده از رویکردهای مختلف و مکمل نیاز دارد، نقش مهمی را در اتخاذ الگوهای زمان‌بندی زودهنگام برای صرف غذا (مطابق با مطالعات تجربی و مشاهده‌ای پیشین) پشتیبانی می‌کند.»
پژوهشگران در ادامه می‌افزایند: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که توصیه‌های مربوط به زمان‌بندی وعده‌های غذایی برای بیماران و شهروندان، فراتر از کیفیت تغذیه‌ای خود رژیم ممکن است به ارتقای سلامت قلبی متابولیک نیز کمک کند.»
https://mardomefarda.ir/vdcjm8e8.uqe8ozsffu.html
منبع : زومیت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما