تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۲
جالب است ۰
یک مقام امنیتی فلیپین اعلام کرد، این کشور امروز (جمعه) یک پایگاه جدید رصد امنیتی گارد ساحلی خود را در یک جزیره تحت اشغال نیروهای فیلیپینی در دریای چین جنوبی افتتاح کرده و قصد دارد گشت‌زنی‌های مشترک خود با آمریکا و استرالیا را با هدف مقابله با آنچه که او «قلدری تمام عیار» چین در این دریای استراتژیک خواند، تشدید کند.
فیلیپین یک پایگاه امنیتی جدید در دریای چین جنوبی افتتاح کرد
به گزارش مردم فردا، در سال جاری میلادی تقابل میان کشتی‌های چینی و فیلیپینی در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی تشدید شده و این روند به نگرانی‌ها درخصوص احتمال بروز یک جنگ گسترده‌تر که پای آمریکا نیز به آن باز شود، دامن زده است.

آمریکا مکررا تهدید کرده در صورتی که نیروهای نظامی فیلیپین هدف حمله مسلحانه از جمله در دریای چین جنوبی قرار بگیرند موظف به دفاع از فیلیپینی‌ها است.

چین از سوی دیگر آمریکا را متهم به مداخله در مناقشات ارضی در آسیا و تشدید اختلاف در منطقه کرده است.

ادواردو آنو، مشاور امنیت ملی فیلیپین و چند مقام دیگر این کشور روز جمعه با یک هواپیمای نیروی هوایی فیلیپین عازم جزیره «تیتو» در دریای چین جنوبی شد که در اشغال نظامیان فیلیپینی است و در آنجا در مراسم افتتاح یک مرکز دو طبقه جدید التاسیس مجهز به رادار، تجهیزات ردیابی کشتی و دیگر تجهیزات نظارتی مخصوص رصد اقدامات چین و دیگر ماموریت‌ها شرکت کرد.

آنو بعد از این مراسم برگزار شده در ساحل، کشتی‌های چینی را متهم به نقض قوانین بین‌المللی کرده و گفت: «اقدامات چین دیگر در محدوده خاکستری نبوده و مصداق قلدری تمام عیار است.»

فیلیپین از روی نگرانی به سبب قدرت نظامی فراوان چین تصمیم گرفت در سال جاری میلادی اجازه به افزایش حضور نظامی آمریکا در پایگاه‌های خود طبق یک توافق مربوط به سال ۲۰۱۴ را بدهد. این کشور همچنین اخیرا گشت‌های هوایی و دریایی مشترکی با آمریکا و استرالیا را به عنوان استراتژی بازدارنده‌ای که این دو قدرت همپیمان را در مسیر تقابل با پکن قرار می‌دهد، به اجرا گذاشت.

آنو گفت: گشت‌های مشترک جداگانه ما با آمریکا و استرالیا ادامه خواهد یافت و چنانچه توکیو و مانیل یک توافق امنیتی را بعد از مذاکراتشان منعقد کنند، ممکن است گسترش یافته تا شامل کشورهای دیگر همچون ژاپن شود.

آنو گفت: «ما از این که کشورهای همفکر با ما به این برنامه به عنوان شریک یا ناظر بپیوندند استقبال می‌کنیم.»

 و حقوق دریایی و حاکمیت ارضی» پکن لطمه وارد کنند.


چین با وجود اقدامات متقابلی که مانیل در پیش گرفته، روز جمعه بار دیگر بر ادعایش بر این دریا تاکید کرد.

آنو گفت، هنگامی که با آندرس سنیتون، مشاور ریاست جمهوری و دریاسالار رونی گاوان، فرمانده گارد ساحلی فیلیپین و چند مقام دیگر با هواپیمای نیروی هوایی کشور نزدیک به جزیره تیتو شد نیروی دریایی چین با بی سیم به آنها هشدار داد که از منطقه دور بمانند، اما خلبان‌های فیلیپینی این هشدار را نادیده گرفتند تا بر حقوق حاکمیتی و کنترل فیلیپین بر این دریا تاکید کنند.
https://mardomefarda.ir/vdcdzz0x.yt0xz6a22y.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین