تاریخ انتشار :جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۷
جالب است ۰
دادگاه پاکستان نخستین جلسه محاکمه علنی عمران خان را برگزار می‌کند.
دادگاه پاکستان «عمران خان» را محاکمه علنی می‌کند
به گزارش مردم فردا،به نقل از ایندیپندنت، دادگاه عالی پاکستان اعلام کرده است که روز ۲۸ نوامبر یعنی تا چهار روز دیگر، «عمران خان» در یک جلسه دادگاه علنی محاکمه خواهد شد.

وکیل عمران خان این خبر را عصر روز پنجشنبه دوم آذر، در پیامی در شبکه ایکس اعلام کرد. «تعیم پانجوتا»، وکیل عمران خان، گفت: «دادگاه دستور حضور عمران خان را در ۲۸ نوامبر صادر کرده است. اکنون ما باید اطمینان حاصل کنیم که این دستور اجرا می‌شود.»

نخست‌وزیر پیشین پاکستان که سه ماه پیش درخصوص پرونده افشای اسناد محرمانه دولتی به سه سال زندان محکوم شد، در حال حاضر در کنار شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه سابق پاکستان که هم‌حزبی عمران خان نیز است، در زندان آدیاله راولپندی به سر می‌برد.

محاکمه علنی عمران خان در حالی برگزار می‌شود که او به دلیل متهم بودن در چند پرونده مختلف، واجد شرایط شرکت در انتخابات قریب‌الوقوع پاکستان نیست. به گزارش رسانه‌های پاکستان، در حال حاضر ۱۵۰ پرونده مختلف علیه عمران خان وجود دارد که به نظر می‌رسد تبرئه او در همه این پرونده‌ها ممکن نیست.

ماه گذشته، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند دادگاهی در این کشور «عمران خان» نخست‌وزیر سابق و معاونش را در پرونده افشای اسرار رسمی مجرم شناخت. به نوشته رویترز این ضربه دیگری به نخست‌وزیر سابق پاکستان است که هم‌اکنون در زندانی در نزدیکی اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان نگهداری می‌شود.

اواخر شهریور امسال وکیل عمران خان، با انشتار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) اعلام کرده بود که بازداشت عمران خان به علت اتهام‌های جدید مرتبط با «افشای اسناد محرمانه دولتی» دو هتفه دیگر تمدید شده است.

به گفته پانجوتا بازداشت عمران خان تا ۲۶ سپتامبر تمدید شده بود. نخست‌وزیر پیشین پاکستان از اوایل ماه آگوست در زندان به سر می‌برد و پیش از این به اتهام «فساد مالی» به سه سال حبس محکوم شده بود.

دیوان عالی اسلام‌آباد اوایل شهریور با رأی دو قاضی، محکومیت اخیر عمران خان را در پرونده اتهامات فساد تعلیق کرد.

عمران خان از زمان صدور حکم سه سال حبس برای وی در پنجم آگوست به اتهام فروش غیرقانونی هدایای دولتی در دوران نخست وزیری‌اش (سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲)، در زندان به سر می‌برد. همچنین در نتیجه این محکومیت، کمیسیون انتخابات پاکستان، عمران خان را تا پنج سال از حضور در انتخابات منع کرده است.

پیشتر نیز، «نعیم پانجوثا»، وکیل عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان اعلام کرده بود که دادگاهی در پاکستان اتهامات قتل علیه عمران خان را را رد کرده است. آبان ماه پارسال رسانه‌های پاکستان اعلام کردند دادگاهی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان عمران خان را به قتل یک وکیل مدافع در شهر «کویته» متهم کرده و علاوه بر این، پرونده دیگری مرتبط با تروریسم علیه دبیر کل حزب تحریک انصاف و ۱۰۰ نیروی کاری این حزب به اتهام خشونت در جریان اعتراضات ثبت شده است.

اواسط مرداد نیروهای پلیس پاکستان عمران خان را بازداشت و برای گذراندن حکم ۳ سال حبس راهی زندان کردند. اعلام بازداشت عمران خان و تحویل او به زندان باعث موجی از اعتراض‌ها و شورش‌ها در شهرهای مختلف پاکستان شد.
https://mardomefarda.ir/vdcgz79x.ak9q34prra.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین