تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۵
جالب است ۰
سخنگوی نظامی نخست‌وزیر عراق مدعی شد که این کشور به مشاوره، آموزش، تأمین سلاح و نیروی هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیاز دارد.
سخنگوی الکاظمی: عراق به مشاوره و آموزش نیروهای آمریکایی نیاز دارد
به گزارش مردم فردا،در حالیکه گروههای مقاومت و احزاب سیاسی عراق ادامه حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق به هر بهانه‌ای را طبق مصوبه پارلمان این کشور رد می‌کنند، «یحیی رسول» سخنگوی نظامی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق مدعی شده است که این کشور در چهار عرصه به ادامه حضور این نیروها نیاز دارد.

به نوشته المیادین، یحیی رسول در این زمینه گفت که در حال حاضر هیچ نیروی آمریکایی با مأموریت رزمی و عملیاتی در عراق حضور ندارد و آن‌هایی که باقی مانده‌اند در راستای مشاوره، آموزش، تبادل اطلاعات و تأمین سلاح به نیروهای نظامی و امنیتی عراق کمک خواهند کرد.

او همچنین گفت که نیروهای ائتلاف آمریکایی فقط در دو پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق و «حریر» در شمال استان اربیل (در ۱۱۵ کیلومتری مرز ایران) حضور خواهند داشت و اقدامتشان در هماهنگی با فرماندهی عملیات مشترک عراق خواهد بود.

یحیی رسول تأکید کرد که نیروهای عراقی قادر به دفاع از خاک و مردم کشورشان هستند. او با این وجود مدعی شد که نهادهای نظامی و امنیتی عراق به آموزش، همکاری و مشاوره ائتلاف آمریکایی برای افزایش توانایی خود نیاز دارند.

سخنگوی نظامی الکاظمی همچنین گفت که بخش حملات هوایی و ضد هوایی و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات از دیگر بخش‌هایی است که نیروهای عراقی بدان‌ها نیاز دارند و جنگنده‌های آمریکایی می‌توانند پشتیبانی خوبی از نیروهای پیاده در برخی مناطق داشته باشند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز دیروز (پنج‌شنبه) در جلسه کابینه خود ضمن بیان دستاوردهای دولتش و بررسی شرایط فعلی عراق، از ورود تعدادی از نظامیان ائتلاف آمریکایی به عراق به بهانه مشاوره و آموزش خبر داد و مدعی شد که این نیروها برای پشتیبانی و حمایت از نیروهای نظامی عراق وارد این کشور شده‌اند.

ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به بهانه مشاوره و آموزش در حالی است که پس از شهادت سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی را تصویب کرد و در این مصوبه اشاره‌ای به اینکه نیروهای مستشاری می‌توانند در عراق باقی بمانند نشده است.

شب گذشته نیز کاربران عراقی به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ #اخراج_المحتل_مطلب_وطنی (اخراج اشغالگر خواسته ملی است) اعلام کردند که ادامه حضور هر نیروی آمریکایی در عراق به هر بهانه‌ای قابل تحمل نیست. هشتگ «#ثأرکم_خروج_المحتل» (خون‌خواهی شما اخراج اشغالگران است) هم به طور وسیع میان کاربران عراقی استفاده شده است.

با وجود مصوبه سال ۲۰۱۹ پارلمان عراق و در سایه ابهام و تعلل در خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق، بر خلاف خواست مردم و اغلب گروه‌های سیاسی عراقی، نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در این کشور باید از امروز به بعد که پایان مهلت خروج آن‌ها از عراق طبق نتایج گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد و واشنگتن است، منتظر پاسخ قاطعانه مقاومت عراق باشند. زیرا گروه‌های مقاومت عراق اعلام کرده‌اند که در صورت باقی‌ماندن نظامیان آمریکایی در عراق، تمام منافع آمریکا اعم از پایگاه‌ها، پادگان‌ها و کاروان‌ها را در خاک عراق را هدف قرار خواهند داد.

در این باره «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق در این خصوص گفته است: «دولت آمریکا در خروج از عراق جدی نیست و ما منتظر پایان این ماه (دسامبر) هستیم و پاسخ مقاومت خشونت‌آمیز خواهد بود. در صورت عدم عقب‌نشینی آمریکایی‌ها، گروه‌های مقاومت، تمام منافع آمریکا اعم از پایگاه‌ها، پادگان‌ها و کاروان‌ها را در خاک عراق را هدف قرار خواهند داد.»
https://mardomefarda.ir/vdcj.me8fuqevhsfzu.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین