تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰
جالب است ۰
ماده شیمیایی بیسفنول A (BPA) معمولاً در غذاهای کنسرو شده یافت می‌شود. BPA در کنار دیگر مشکلات سلامتی باعث چاقی می‌شود.
علت احساس گرسنگی بعد از غذا چیست؟
به گزارش مردم فردا، محققان دانشگاه‌ هاروارد معتقدند این به این دلیل است که BPA باعث افزایش هورمون لپتین می‌شود که می‌تواند به منجر به داشتن هوس برای خوردن غذا شود.
 دلایل مختلفی برای گرسنه شدن حتی بعد از خوردن غذا وجود دارد:

1. صبحانه شما کافی نبوده است
مطالعه‌ای در دانشگاه کمبریج، 6764 بزرگسال را به مدت تقریبا 4 سال مورد بررسی قرار داد و در نهایت بیان کرد افرادی که به طور معمول 300 کالری یا کمتر برای صبحانه می‌خورند دو برابر بیشتر از افرادی که 500 کالری یا بیشتر مصرف می‌کنند دچار اضافه وزن می‌شوند. اعتقاد بر این است که خوردن یک صبحانه مفصل به تنظیم قند خون شما در طول روز کمک می‌کند و منجر به کاهش گرسنگی و دل ضعفه در طول روز می‌شود.
محققان توصیه کرده‌اند که درصد بیشتری از کالری روزانه خود را در وعده صبحانه و درصد کمتری را در بقیه وعده‌ها مصرف کنید تا به کنترل گرسنگی خود کمک نمایید. در ادامه پیشنهاد می کنیم مقاله صبحانه چی بخوریم تا چاق شویم را مطالعه کنید.

2. شما تشنه هستید
علائم کم آبی می‌تواند شبیه گرسنگی باشد. در این صورت ممکن است خستگی، سردرد یا مشکل در تمرکز را تجربه کنید. حتی ممکن است احساس کنید شکمتان غرغر می‌کند. این علائم می‌توانند به راحتی زمانی ایجاد شوند که سطح مایع طبیعی بدن شما تنها 1 یا 2 درصد کاهش یافته است. پس کاهش آب بدن می‌تواند یک علت ضعف معده بعد از خوردن غذا باشد.
بنابراین، دفعه بعد که بلافاصله بعد از خوردن غذا احساس می‌کنید می‌خواهید یک میان وعده بخورید، به جای آن یک لیوان آب میل کنید. سپس چند دقیقه صبر کنید و ببینید آیا علاقه شما به خوردن غذا از بین می‌رود یا خیر.


3. غذای کنسرو شده خوردید
ماده شیمیایی بیسفنول A (BPA) معمولاً در غذاهای کنسرو شده یافت می‌شود. BPA در کنار دیگر مشکلات سلامتی باعث چاقی می‌شود. محققان دانشگاه‌ هاروارد معتقدند این به این دلیل است که BPA باعث افزایش هورمون لپتین می‌شود که می‌تواند به منجر به داشتن هوس برای خوردن غذا شود.
سایر منابع غذایی BPA که باید مراقب آنها باشید عبارتند از قوطی‌های نوشابه و آبجو، بطری‌های آب قابل استفاده مجدد و سایر ظروف ذخیره سازی و غذاهای رستورانی که در مواد بسته بندی مختلف بسیاری از رستوران‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

4. شما بیش از حد نوشابه نوشیده ‌اید
علاوه بر BPA، شربت ذرت با فروکتوز بالا موجود در بسیاری از نوشابه‌ها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. فروکتوز جریان خون و فعالیت در نواحی مغز که گرسنگی را تنظیم می‌کنند کاهش می‌دهد. همچنین مانع از عملکرد هورمون‌هایی می‌شود که به بدن شما می‌گویند سیر هستید. جالب اینجاست که این موضوع در مورد سایر مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات و حتی شکر صدق نمی‌کند. همه اینها حاوی مقادیر متعادلی از گلوکز و فروکتوز هستند و گلوکز به عنوان یک ایجادکننده احساس رضایت و سیری شناخته شده است. در حالی که فروکتوز اینطور نیست.

مراقب شربت ذرت با فروکتوز بالا بر روی برچسب مواد تشکیل دهنده سایر غذاها مانند غلات، غذاهای میان وعده، چاشنی‌ها، آب نبات‌ها، سس‌های سالاد و بسیاری از غذاهای آماده دیگر نیز باشید.

5. خیلی سریع غذا خورده ‌اید
اگر ضعف معده نداشته باشید معده شما سیگنال‌های هورمونی را به مغز می‌فرستد تا به آن بگوید چه زمانی سیر هستید. اما ثبت این سیگنال‌ها به راحتی تا 20 دقیقه طول می‌کشد. بنابراین، اگر وعده‌های غذایی خود را در زمان کوتاهی میل کنید، قبل از شروع احساس سیری، در خطر ادامه احساس گرسنگی و پرخوری قرار می‌گیرید.
حداقل 20 تا 30 دقیقه به خود فرصت دهید تا غذایتان را بخورید و از وعده غذایی خود لذت ببرید. تحقیقات همچنین نشان داده است که آهسته غذا خوردن می‌تواند منجر به دریافت کالری کمتر و احساس رضایت بیشتر از وعده غذایی شود.


6. شما فیبر را نادیده گرفته ‌اید
سرعت هضم غذا بر حس سیری شما تاثیر می‌گذارد. فیبر، بیشتر از کربوهیدرات‌ها و قندهای ساده در معده شما باقی می‌ماند، که احساس سیری را برای مدت طولانی‌تری افزایش می‌دهد. فیبر همچنین کم کالری است، که باعث می‌شود آن را به چربی‌ها و برخی دیگر از غذاهای با هضم طولانی‌تر ترجیح دهید.

برای استفاده از این مزیت، سعی کنید بشقاب خود را با غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات به جای غذاهای بسیار فرآوری شده پر کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب شما را هیدراته نگه می‌دارد و همچنین به افزایش حجم و حرکت فیبر در بدن شما کمک می‌کند و گرسنگی را کاهش می‌دهد.


۷. مسائل پزشکی
برخی از شرایط پزشکی می‌توانند باعث افزایش غیرمعمول گرسنگی شوند، مانند دیابت، بارداری، کرم‌های نواری، مشکلات تیروئید یا حتی برخی از داروها. اگر احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن برای شما مشکلی دائمی ‌است، با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که آیا تشخیص زمینه‌ای وجود دارد که باعث گرسنگی می‌شود یا با رعایت موارد قبلی می‌توانید بر این احساس غلبه کنید. در هر صورت چنانچه با دل ضعفه مواجه هستید می‌توانید روی کمک و راهنمایی پزشکان مدیست حساب باز کنید.


دلیل روانی گرسنگی
علت ضعف معده بعد از خوردن غذا علاوه بر دلایل فیزیولوژیکی ممکن است دلایل روانی باشد. اگر دلیل گرسنگی یک مشکل روانی باشد بدن هیچ نیازی به تغذیه ندارد. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل عادت، استرس یا نشانه‌های محیطی، با یک غذای خاص ارتباط عاطفی داشته باشید یا مشتاق خوردن آن باشید. برخلاف گرسنگی واقعی، گرسنگی عاطفی باعث میل به غذاهای خاصی می‌شود، معمولاً چیزی شیرین، شور یا ترد.
گاهی اوقات ما به دلایل مختلف روانی و اجتماعی غذا می‌خوریم. ممکن است ما به دلیل استرس یا به عنوان راهی برای مقابله با احساسات دشوار، تحریک به خوردن شویم. ممکن است به عنوان بخشی از یک گردهمایی اجتماعی یا شاید به دلیل فشار اجتماعی غذا بخوریم. بی حوصلگی و غذا خوردن بدون فکر می‌تواند از دیگر موارد باشد.
اگر متوجه شدید که به دلایل عاطفی یا اجتماعی در حال پرخوری یا انتخاب یک غذایی نامناسب هستید، ممکن است بخواهید این الگوها را تغییر دهید. سعی کنید از زمان‌هایی که حتی گرسنه نیستید غذا می‌خورید بیشتر آگاه شوید. سعی کنید به جای رفتن به سراغ خوردن غذا با وضعیت به طرز منطقی‌تری برخورد کنید.
https://mardomefarda.ir/vdcjmae8.uqeyizsffu.html
منبع : بهداشت نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما