تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۰۰
جالب است ۰
با شروع جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه قیمت مواد غذایی در جهان جهش یافته که بسیاری را با کمبود مواد غذایی مواجه خواهد کرد.
جنگ اوکراین و سایه فقر بر سر ۴۰ میلیون نفر در جهان
به گزارش مردم فردا،مرکز توسعه جهانی اعلام کرد که افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین، بیش از ۴۰ میلیون نفر را به سوی فقر شدید سوق خواهد داد. این مرکز نسبت به محدودیت صادرات و تحریم تولید مواد غذایی روسیه هشدار داد.

به گزارش رویترز، این اندیشکده مستقر در واشنگتن گفت که قیمت کالا‌های غذایی از زمان شروع درگیری به بالاتر از قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ رسیده است. محققان نوشتند: «افزایش قیمت‌هایی که تا به امروز مشاهده شده‌اند در حال حاضر به اندازه افزایش‌های سال ۲۰۱۰ هستند و تحلیل ما نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ میلیون نفر با افزایش قیمت در سال ۲۰۲۲ به فقر شدید کشیده خواهند شد.»

محققان گفتند که اولین نگرانی برای مشتریان مستقیم گندم اوکراین و روسیه است؛ چراکه این دو کشور مجموعاً بیش از یک چهارم صادرات گندم جهان را تشکیل می‌دهند. کشور‌هایی که در خطر مستقیم هستند شامل مصر، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، آذربایجان و ترکیه می‌شوند.

گفته می‌شود با رقابت واردکنندگان برای عرضه جایگزین، قیمت‌ها در سراسر جهان افزایش خواهد یافت.

خانوار‌ها در کشور‌های کم‌درآمد تقریباً نیمی از بودجه خود را به مواد غذایی اختصاص می‌دهند و قیمت‌های بالاتر باعث «انتخاب سخت بین غذا و سایر نیازها» می‌شود.

وبلاگ مرکز توسعه جهانی از آژانس‌های توسعه و موسسات مالی بین‌المللی خواست تا به سرعت برای پاسخگویی به افزایش آشکار نیاز‌های بشردوستانه در سراسر جهان حرکت کنند. این موسسه همچنین از دولت‌های ثروتمند خواست قبل از بحران غذایی آتی، بودجه تکمیلی را به مؤسسات مربوطه ارائه دهند.

گفتنی است از آغاز حمله روسیه به اوکراین، کشور‌های بلوک غرب تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع کرده‌اند تا جایی که این کشور را از نظر میزان تحریم‌ها در رتبه اول قرار داده است. این تحریم‌ها سبب افزایش قیمت کالا‌ها و انرژی شده و کارشناسان را نسبت به آینده جهان نگران کرده است.
https://mardomefarda.ir/vdcf.mdtiw6dj0giaw.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین