تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵
جالب است ۰
نخست وزیر بلغارستان اظهار کرد، ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد اعزام هزاران سرباز را به کشورش دارد.
ناتو حضور نیروهایش در بلغارستان را چهار برابر می‌کند
به گزارش مردم فردا،به نقل از پایگاه راشاتودی، نیکولای دنکوف، نخست وزیر بلغارستان اظهار کرد،‌ ائتلاف نظامی ناتو برنامه دارد هزاران سرباز را به این کشور بفرستد.

این برنامه قرار است اندازه نیروی ضربت فعلی ناتو در بلغارستان را از سطح فعلی که گردان است گسترده‌تر کرده و به سطح یک لشگر تجهیز و تقویت شده برساند.

روزنامه صربستانی پلیتیکا نوشت، ائتلاف ناتو به این ترتیب میزان حضور نیروهای این بلوک در بلغارستان را چهار برابر کرده و به سطح یک "لشگر قدرتمند" متشکل از واحدهای کاملا آموزش دیده چند کشور دیگر ناتو می‌رساند.

تودور توگارف، وزیر دفاع بلغارستان نیز گفت: "برنامه این است که این گروه رزمی چندملیتی مستقر در خاک کشور ما تا سطح یک لشگر تقویت شود."

او اضافه کرد، بلغارستان تلاش خواهد کرد این لشگر ناتو با ظرفیت کامل یعنی با حدود ۵۰۰۰ سرباز استقرار یافته و دولت بلغارستان لازم است زیرساخت و لجستیک را برای ممکن ساختن این امر ایجاد کند.

نیروی در سطح گردان فعلی ناتو در بلغارستان متشکل از سربازانی اهل چند کشور عضو ائتلاف است. حدود ۷۰۰ نفر از این نیروها از ایتالیا که فرماندهی عملیاتی این واحد را در اختیار دارد، هستند. انگلیس نیز یک گروهان از نیروهای "هنگ سلطنتی ایرلند" را به این گردان اختصاص داده و یونان هم یک جوخه ضد تانک را در آن شراکت داده است. سربازانی از ترکیه، مقدونیه شمالی،  مونته نگرو و آلبانی هم بخشی از این نیرویی که دارای خودروهای زرهی آمریکایی "استرایکر" است، هستند.

ارتقاء این نیرو بخشی از طرح ناتو برای تقویت چشمگیر نیروهایش در شرق اروپا است؛ طرحی که چند روز قبل در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی اعلام شد. این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا قصد دارد به بهانه خطر فرضی روسیه و جنگ در اوکراین به میزان چشمگیری نیروی پاسخ خود در این حوزه را از سطح ۴۰۰۰۰ سرباز فعلی به بیش از ۳۰۰,۰۰۰ سرباز افزایش دهد.

ناتو برنامه استقرار گردان فعلی خود در بلغارستان را در واقع در اواخر سال ۲۰۲۱ قبل از شروع جنگ در اوکراین و در چارچوب برنامه تقویت نیروهای ناتو در چند کشور، شامل رومانی، بلغارستان، مجارستان و اسلواکی و رساندن سطح نیروهایش در این کشورها به سطح لهستان و کشورهای بالتیک اعلام کرد.

پارلمان بلغارستان ایجاد این گردان را در اواخر ژانویه ۲۰۲۲ تصویب کرد و در ابتدا قرار بود صرفا متشکل از نیروهای بلغارستانی باشد اما ناتو ماه بعد آن را بدل به یک برنامه رهبری شده توسط ایتالیا کرد. این در حالی است که فرانسه رهبری واحد نیروهای ناتو در رومانی را بر عهده دارد. تمامی گروه‌های رزمی این ائتلاف در این کشورها نهایتا تحت اختیار فرماندهی عالی ائتلاف ناتو در اروپا که هم اکنون در اختیار ژنرال آمریکایی، کریستوفر کاوولی است، هستند.

بلغارستان در سال ۲۰۰۴ در چارچوب گسترش ناتو به سمت شرق، برنامه‌ای که مکررا از سوی روسیه محکوم و به عنوان یک تهدید امنیتی تلقی شده، به این ائتلاف پیوست.
https://mardomefarda.ir/vdcd950f.yt0nf6a22y.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین