تاریخ انتشار :جمعه ۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۱
جالب است ۰
دو سناتور آمریکایی طرحی را ارائه کرده اند که خواستار ورود آمریکا به جنگ اوکراین در صورت استفاده از تسلیحات هسته‌ای از سوی روسیه می‌شود.
طرح جنجالی سناتورهای آمریکا برای مقابله هسته‌ای با روسیه
به گزارش مردم فردا،روسیه به عنوان میراث دار اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین دارنده تسلیحات هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و به همراه آمریکا بیش از ۷۵ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند که می‌تواند چندین بار تمامی کره زمین را نابود کند. جنگ اوکراین و جانبداری آمریکا از کی یف در این نبرد باعث شد مسکو از پیمان سالت جدید خارج شده و سطح آمادگی استفاده از تسلیحات هسته‌ای را برای هشدار به غرب بالا ببرد. با این حال و علی رغم خطر جنگ هسته ای، مقامات آمریکایی همچنان بر مقابله با روسیه تاکید دارند. 

به گزارش نیوزویک، دو سناتور برجسته آمریکایی از هر دو حزب اصلی این کشور (جمهوریخواه و دموکرات) با ارائه طرحی در سنای آمریکا به دنبال اعمال تهدید علیه روسیه برای جلوگیری از استفاده این کشور از تسلیحات هسته‌ای هستند. 

 

براساس طرح لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات، هر گونه استفاده روسیه یا بلاروس از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین، این موضوع به منزله استفاده این تسلیحات علیه آمریکا یا متحدان اش در ناتو تلقی خواهد شد و واشنگتن به آن واکنش نشان می‌دهد. 

در این طرح آمده است: استفاده روسیه، بلاروس یا هر نیروی نیابتی از این دو کشور از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین و یا هدف قرار دادن زیرساخت‌های هسته‌ای (نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا) که منجر به پراکندگی تشعشعات هسته‌ای در قلمرو ناتو شود به طوری که آسیب قابل توجهی به زندگی انسان‌ها شود، به عنوان حمله اتمی به ناتو نیاز به واکنش فوری از جمله اجرای ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی دارد. 

براساس ماده پنجم منشور سازمان ناتو، حمله به یکی از اعضا، حمله به تمامی اعضا محسوب می‌شود و تمامی کشور‌های عضو این ائتلاف نظامی علیه کشور مهاجم وارد نبرد خواهند شد. 

در واکنش به این طرح سناتور‌های آمریکایی، سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داد طرح پیشنهادی دو سناتور آمریکایی به معنای جنگ هسته‌ای مستقیم میان ناتو به رهبری آمریکا و روسیه خواهد بود. وی با هشدار به مقامات آمریکایی اعلام کرد در صورتی که چنین جنگی با تسلیحات کشتار جمعی در بگیرد دیگر واشنگتن نمی‌تواند از درگیری‌های جاری اوکراین در امان بماند.
https://mardomefarda.ir/vdcja8ev.uqehvzsffu.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین