تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۵
جالب است ۰
بر اساس گزارش یک نشریه فرانسوی، دولت پاریس قصد دارد با هدف فشار وارد کردن بر روسیه، حمایت هر چه بیشتر از نامزدی اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو را در دستور کار قرار دهد.
لوموند: فرانسه حالا از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت می‌کند
به گزارش مردم فردا، این گزارش از سوی نشریه فرانسوی لوموند در حالی منتشر شده که بر اساس گزارشها، اوکراین ظاهرا پیشرفت چندانی در اجرای ضدحمله خود کسب نکرده است.
فرانسه و آلمان در سال ۲۰۰۸ بر خلاف توصیه آمریکا سد راه پیوستن سریع اوکراین به ائتلاف ناتو شدند.
به نوشته نشریه انگلیسی تلگراف، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و هم بعد از آن همچنان بر موضع مخالف خود پایبند بود.
او در دسامبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای به روزنامه لوموند گفت: روسیه ورود اوکراین به ائتلاف ناتو را به عنوان یک تقابل تلقی خواهد کرد. نمی‌توانید با این نوع از روسیه‌ای که سر و کار داریم چنین اتفاقی را متصور شوید.
با این حال نشریه فرانسوی لوموند سه‌شنبه گزارش کرده، ماکرون و دولتش در نشست شورای دفاعی فرانسه در تاریخ ۱۲ ژوئن در کاخ الیزه در امکان پیوستن کی‌یف به ائتلاف ناتو تجدید نظر کرده‌اند.
این نشریه فرانسوی نوشت: دولت فرانسه حالا در مذاکرات حساس بین متحدان اوکراین در آستانه اجلاس سالانه ناتو در ماه آینده میلادی از این موضع (حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو) به عنوان ابزاری برای تاثیر گذاشتن بر درگیری و آوردن مسکو و کی‌ِیف به پای میز مذاکره دفاع می‌کند.
طبق این گزارش پاریس همچنین پیشبرد روند عضویت اوکراین در ناتو را به عنوان یک "تضمین امنیتی" نیز در نظر می‌گیرد، با این هدف که روسیه را از ادامه دادن به جنگ دلسرد کرده یا در صورت پایان یافتن جنگ، جلوی تهاجم دیگری را بگیرد.
لوموند فاش کرد، فرانسه با حمایت از بلندپروازی‌های اوکراین در عین حال امیدوار به قانع کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای ورود به مذاکرات با روسیه در هر زمان که طبق نتایج حاصل شده در ضد حمله کی‌یف مناسب تشخیص دهد، است.
این تغییر موضع فرانسه اتفاق قابل توجهی است که موضع این کشور را به موضع کشورهای اروپای مرکزی همچون لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نزدیک می‌کند.
در این گزارش به نقل از یک دیپلمات خارجی نوشته شد: "حالا موضع فرانسه به موضع لهستان نزدیک‌تر است تا موضع آلمان."
فرانسه چشم انداز پیوستن اوکراین به ائتلاف ناتو در ضمن جاری بودن جنگ در این کشور را رد کرده چون این اتفاق باعث فعال شدن بند پنجم اساسنامه ناتو می‌شود که مربوط به کمک‌های متقابل اعضای این سازمان است و غرب را در این جنگ درگیر می‌کند.
اما پاریس امیدوار است با تغییر دادن این روند کار برای کسب تضمین‌های امنیتی "معتبر و ملموس" در آینده راحت‌تر شود.
ماکرون ماه گذشته میلادی در یک سخنرانی در شهر براتیسلاوا اظهار کرد: "ما باید بلندپروازی خود را نسبت به این مسائل خیلی بیشتر کنیم."
به نوشته نشریه تلگراف، پیشرفت کم اوکراین در ضد حمله‌ای که مدتها بر سر آن تبلیغ می‌کرده و در چهارم ژوئن اجرایی کرد، می‌تواند تغییر راهبرد دولت فرانسه را توضیح دهد.
بر اساس گزارش‌ها، اوکراین در این ضدحمله در هفته اول توانست نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر مربع از اراضی خود را باز پس بگیرد اما در هفته دوم تنها نزدیک یک هفتم این رقم پیشرفت داشت.
یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به روزنامه لوموند گفت: "پاریس به قابلیت اوکراین برای باز پس گیری  اراضی، قرار دادن روسیه در موضعی دشوار و کسب شرایطی که آن را قادر به مذاکره بر سر صلح کند باور دارد."
اما روزنامه لوموند نوشت، اتفاق نظر کلی این است که "کی‌یف باز پس گیری همه اراضی که در اشغال نیروهای مسکو هستند را دشوار خواهد یافت."
از سوی دیگر گزارش شد که فرانسه در نظر دارد ۵۰ موشک کروز هوا پرتاب فرانسوی "اسکالپ" که معادل فرانسوی موشک های انگلیسی "سایه توفان" هستند را به اوکراین اعطا کند.
یک عضو حلقه نزدیک به ماکرون گفت که فرانسه چنین اقدامی را "به طور جدی در نظر دارد."
اوایل ماه جاری میلادی، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیشین ائتلاف ناتو هشدار داد، برخی کشورهای حوزه شرق اروپا به ویژه لهستان و کشورهای حوزه بالتیک در صورت عدم ارائه تضمین‌های امنیتی کافی به اوکراین در اجلاس ماه ژوئیه سران این ائتلاف در شهر ویلنیوس ممکن است نیروی زمینی به اوکراین اعزام کنند.
فرانسه این صحبت را مردود دانسته اما به نوشته لوموند، رئیس ستاد ارتش فرانسه امکان شرکت این کشور در اجرای یک یا چند منطقه پرواز ممنوع بر فراز برخی نواحی اوکراین را در نظر دارد.
این مطلب در ضمن انتشار گزارش‌ها درباره قصد اتحادیه اروپا برای رونمایی از یک بسته کمک‌ها برای اوکراین به ارزش ۵۰ میلیارد یورو در روز سه شنبه منتشر شد.
https://mardomefarda.ir/vdcfeydy.w6d1cagiiw.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین