تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۴
جالب است ۰
طبق گزارش‌ها غول‌های فناوری چینی چون ByteDance (مالک تیک تاک)، Tencen، علی بابا و بایدو در حال خرید انبوه شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی انویدیا هستند. اما جارو کردن بازار شتاب دهنده‌ها توسط چینی‌ها چه اهمیتی دارد؟ با ما همراه بمانید.
اشتهای سیری ناپذیر چین برای محصولات انویدیا
به گزارش مردم فردا،خرید سرسام آور شتاب دهنده های انویدیا توسط چین
بر اساس خبر منتشر شده از سوی نشریه Jitwei، کمپانی بایت دنس امسال 1 میلیارد دلار صرف خرید شتاب دهنده‌های تیم سبز کرده است که احتمالاً شامل مدل‌های  A100  و H800 می‌شود. این شتاب دهنده‌ها برای مراکز داده بایت دنس در سرزمین اصلی چین فرستاده شده‌اند.

احتمالاً ثبت سفارش شتاب دهنده قدیمی A100 با ریزمعماری Ampere مربوط به پیش از تحریم‌های چین در آگوست 2022 باشد که امکان حمل و نقل به این کشور تا ماه سپتامبر را می‌داد. H800 نسخه تقلیل یافته‌ای از شتاب دهنده پرچم‌دار Hopper H100 متعلق به سال 2022 است که به طور اختصاصی برای بازار چین طراحی شده است. در این نسخه انویدیا قدرت آن را پایین آورده است تا با محدودیت‌های صادرات فناوری به چین سازگار باشد.

 


قیمت هر دستگاه از شتاب دهنده‌های انویدیا به طور میانگین نزدیک به 10,000 دلار برآورد شده است. ظاهراً مالک تیک تاک تعداد سرسام آور 100,000 دستگاه شتاب دهنده خریداری کرده است که ترکیبی از مدل‌های H800 و A100 بوده‌اند. البته هنوز روشن نیست این تعداد شتاب دهنده تحویل بایت دنس شده‌اند یا تا پایان سال میلادی جاری به دست این کمپانی چینی می‌رسد.

علی رغم اینکه کمپانی‌های چینی به شدت در حال تلاش برای ساخت پردازنده‌های بومی هستند و تاکنون دست آوردهای بزرگی داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد هنوز غول‌های چینی در تلاش برای دستیابی حداکثری به محصولات انویدیا هستند. می دانیم انویدیا بهترین شتاب دهنده‌ها و بالغ‌ترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد.

بر اساس همین گزارش، ارزش شتاب دهنده‌های خریداری شده توسط مالک تیک تاک با کل فروش انویدیا در بازار چین برابری می‌کند که سرسام آور است. به این ترتیب با احتساب تقاضای کمپانی‌های دیگر، بازار چین به طرز حیرت انگیزی تشنه شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی است که حتی گفته می‌شود زنجیره تأمین این کشور از عهده آن بر نمی‌آید.

 

محدودیت‌های صادرات فناوری به چین لطمه بزرگی به انویدیا می زند که نزدیک به 400 میلیون دلار برآورد شده است. این موضوع باعث شده آمریکا به ناچار معافیت‌هایی برای انویدیا قائل شود تا توسعه شتاب دهنده H100 این کمپانی با مشکل مواجه نشود.

در یک تصویر بزرگ‌تر به نظر می‌رسد چین قصد ندارد به واسطه تحریم‌ها از رقابت با غرب در زمینه هوش مصنوعی عقب بماند و به هر دری می زند تا سخت افزار مورد نیاز خود را تأمین کند. چین نه تنها به گردش مالی هنگفت بازار هوش مصنوعی و فناوری‌های متکی بر آن چشم دوخته است، بلکه برای دستگاه سرکوب و سانسور گسترده خود هم به سخت افزارهای مُدرن و پیشرفته چون محصولات انویدیا نیاز دارد.
https://mardomefarda.ir/vdcevz8z.jh8opi9bbj.html
منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما