تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۰
جالب است ۰
گزارش جدیدی از کارت گرافیک‌های نسل بعدی انویدیا منتشر شده که دوباره به مصرف انرژی بالای آنها اشاره می‌کند. در این گزارش توان حرارتی 600 واتی گرافیک GeForce RTX 4090 توسط افشاگر معروف تایید شد.
توان حرارتی 600 واتی کارت گرافیک RTX 4090 تایید شد
به گزارش مردم فردا،درست که ما درباره مدل‌های پرچمدار صحبت می‌کنیم اما گرافیک‌های 600 واتی به راحتی قابل پذیرش نیستند. جدیدترین توییت افشاگر قابل اعتماد Kopite7kimi ظاهرا تایید می‌کند که نسل بعدی گرافیک کلاس XX90 توان حرارتی 600 وات خواهد داشت.

لازم به ذکر است که طراحی خنک کننده‌های نسل بعدی بسیار زودتر انجام می‌شود و حتی ممکن است قبل از تولید انبوه چیپ‌های گرافیکی باشد. بخش‌های فیزیکی مانند ابعاد چیپ و جایگاه آن روی بُرد نیز می‌توانند زودتر برنامه ریزی شوند.

به علاوه این که خنک کننده قادر به خنک سازی 600 وات توان باشد بدین معنا نیست که حتما چیپ گرافیکی به شکل پیش فرض در چنین پیکربندی ارائه خواهد شد. ظرفیت خنک کننده عموما به عنوان حداکثر حرارتی که کارت گرافیک می‌تواند تولید کند در نظر گرفته می‌شود؛ برای مثال وقتی کاربر در طی اورکلاک محدودیت توان را تغییر می‌دهد.

محدودیت توان 600 واتی بدون شک برای تولید کنندگان یک چالش خواهد بود، با این حال به اندازه‌ای که کاربران تصور می‌کنند پیچیده نیست. مدل‌های مختلفی با خنک کننده بادی و حداکثر توان تا 480 وات مانند ROG STRIX 3090 ایسوس وجود دارند. این کارت گرافیک همچنان از سه اسلات و سه فن بهره می‌برد اما مشخصا چیز چندان عجیبی نیست.

کارت‌های بر پایه AMD مانند RX 6900XT TOXIC متعلق به سافایر حداکثر توان حرارتی 400 واتی را در اختیار دارند و با یک خنک کننده مایع خارجی همراه هستند. بنابراین شاید راهی که انویدیا با گرافیک‌های نسل بعدی خود در نظر دارد با معرفی خنک کننده مایع برای مدل‌های پرچمدار دنبال شود. سال‌هاست که AMD چنین کاری انجام می‌دهد.
 

گزارشات قبلی اشاره داشتند که چیپ Ada GA102 توان حرارتی 450، 650 و حتی 850 وات را هدف گرفته. عدد آخر البته می‌تواند کمی دور از ذهن باشد یا متعلق به یک نسخه ویژه که هنوز خبری از آن در دست نیست.

سری GeForce RTX 40 از کانکتور برق PCIe Gen 5.0 بهره می‌برد و به همین علت توان 600 وات یعنی همچنان می‌توان از تنها یک کابل برای آنها استفاده کرد. یک کابل 16 پین به همراه اسلات PCIe می‌تواند تا 675 وات برق را برای کارت گرافیک تامین کند.
 
 
https://mardomefarda.ir/vdch.-nmt23nzkftd2.html
منبع : مجله سخت افزار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما