تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
جالب است ۰
فرماندار خرسون اوکراین اعلام کرد که پس از انفجار سد کاخوفکا، ۶۰۰ کیلومتر مربع از جنوب اوکراین به زیر آب رفته است.
زیر آب رفتن ۶۰۰ کیلومتر مربع از جنوب اوکراین بعد از انفجار سد کاخوفکا
به گزارش مردم فردا،به نقل از الجزیره، فرماندار خرسون اوکراین گفت: بعد از انفجار در سد کاخوفکا، حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع از منطقه خرسون در جنوب اوکراین به زیر آب رفته است که ۶۸ درصد آن در ساحل چپ رود دنیپرو و تحت اشغال روسیه قرار دارد.
مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در ساعات اولیه روز سه‌شنبه شانزدهم خردادماه اعلام کرد که نیروهای روسیه سد نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» در شهر «نوا کاخوفکا» را منفجر کرده‌اند.
با این حال «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه مقصر جلوه‌دادن مسکو در فروریختن سد کاخوفکا از سوی غرب را اقدامی روس هراسانه خواند و خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد این حادثه شد.
به گزارش ایرنا، اناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن نیز روز چهارشنبه گفت که آمریکا در تلاش است تا در زمینه تخریب سد برق آبی کاخوفکایا از رژیم اوکراین رفع اتهام کند و این اقدام را به روسیه نسبت بدهد.
آنتونوف در کانال تلگرامی نمایندگی دیپلماتیک روسیه نوشت که کمپینی در رسانه های آمریکایی برای بی اطلاع نگه داشتن مردم در مورد آنچه در این سد برق آبی رخ داده، تشکیل شده است.
وی ادامه داد، این کمپین، به صورت هدفمند اطلاعات نادرست در مورد نیروگاه کاخوفکایا در رسانه های محلی منتشر می کند و القائات زیادی مبنی بر منفجر کردن مهم ترین تاسیسات زیرساختی توسط روسیه مطرح شده است.
سد مذکور با ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول در سال ۱۹۵۶ بر روی رودخانه دنیپرو به عنوان بخشی از نیروگاه برق-آبی کاخوفکا احداث شد.
این سد همچنین، آب مورد نیاز شبه جزیره کریمه و نیروگاه اتمی زاپوریژیا را تامین می‌کند.
مقام‌های روسی اطمینان داده‌اند که به دنبال این انفجار در حال حاضر هیچ خطری نیروگاه زاپوریژیا را تهدید نمی‌کند. آب موردنیاز سیستم خنک کننده این نیروگاه اتمی، از طریق مخازن سد کاخوفکا تامین می‌شود.
https://mardomefarda.ir/vdccioqs.2bq418laa2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین