تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۳
جالب است ۰
روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، رئیس‌جمهوری فرانسه با طرح افتتاح دفتر نمایندگی ناتو در ژاپن مخالفت کرده و استدلال می‌کند که این بلوک نظامی نباید فراتر از آتلانتیک شمالی پیش برود.
مخالفت ماکرون با گسترش ناتو به آسیا
به گزارش مردم فردا،هشت منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهار کردند که مخالفت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با تاسیس دفتر نمایندگی ناتو در توکیو – که اولین دفتر ناتو در آسیا خواهد بود – موجب به بن‌بست رسیدن این طرح و ماه‌ها مذاکرات شده است.

افتتاح دفتر هماهنگ‌کننده ناتو در ژاپن نیازمند توافق تمامی اعضای ائتلاف نظامی ناتو است و فرانسه این توانایی را دارد که جلوی این پیشنهاد را بگیرد.


به گفته یکی از این منابع، ماکرون معتقد است که منشور ناتو محدودیت‌های ژئوپلیتیکی را اعمال می‌کند؛ محدودیت‌هایی که مانع گسترش ناتو به آسیا می‌شوند.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین در چند روز گذشته طی کنفرانسی بارها هشدار داد که گسترش طیف و جغرافیای ناتو "اشتباه بزرگی" خواهد بود.

یک منبع ناشناس دیگر به روزنامه فایننشال تایمز گفت، همزمان با اینکه پکن نگرانی‌های خود را در رابطه با این طرح عنوان کرده، پاریس هیچ تمایلی به حمایت از سیاست‌هایی ندارد که منجر به تنش میان چین و ناتو می‌شوند.

این طرح برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ هنگامی که شینزو آبه، نخست‌وزیر وقت ژاپن از مقر ناتو بازدید کرد، عنوان شد و اکنون مجددا در ماه‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است. توکیو هم طی سال‌های اخیر همکاری خود با ائتلاف نظامی ناتو را افزایش داده و فومیو کیشیدا، اولین نخست‌وزیر ژاپن بود که در اجلاس سال گذشته ناتو شرکت کرد.

همچنین وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک جلسه توجیهی با اشاره به اظهارات نمایندگان اندونزی، سنگاپور و چندین کشور دیگر که در نشست امنیتی شانگری-لا گفته بودند نمی‌خواهند شاهد جنگ سرد جدیدی باشند و یا مجبور شوند بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کنند، عنوان داشت: موضع اکثر کشورهای منطقه بسیار مشخص است؛ آن‌ها با ادغام بلوک‌های نظامی مختلف در منطقه مخالف هستند. اکثر کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه مخالف گسترش ائتلاف نظامی ناتو در این منطقه هستند.
https://mardomefarda.ir/vdcipvaz.t1av32bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین