تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
جالب است ۰
ولودیمیر زلنسکی مدعی شد، در حالی که کشورش به دنبال تضمین‌های امنیتی از غرب است، تنها عضویت کامل ناتو می‌تواند واقعا از اوکراین محافظت کند.
زلنسکی: ما جایگزین ناتو را نمی‌خواهیم
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین جمعه پس از نشست با آلار کاریس، رئیس‌جمهوری استونی در کی‌یف گفت: ما به دنبال جایگزینی برای ناتو نیستیم و بسیار مهم است که شرکای ما صدای ما را بشنوند. به همین علت است که ما تعداد زیادی نشست در سطح بالا برگزار کرده‌ایم. ما به دنبال جایگزین نیستیم.

زلنسکی استدلال کرد که تعهدات موجود اعضای ناتو برای دفاع از یکدیگر، «بهترین تضمین‌های امنیتی برای اوکراین» خواهد بود.


او به ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی اشاره دارد که تصریح می‌کند که حمله به یکی از اعضای این بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده «حمله علیه همه آنها تلقی می‌شود.»

در همین حال، دفتر زلنسکی به نقل از او گزارش داد که رئیس‌جمهوری اوکراین اذعان دارد که بعید است کشورش تا زمانی که درگیری مسلحانه با روسیه به پایان برسد، بتواند به ناتو بپیوندد. او گفت: «این به این دلیل نیست که ما آن را نمی‌خواهیم، بلکه به این دلیل است که غیرممکن است.»

سخنان زلنسکی پس از آن بیان شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد کرد که کی‌یف می‌تواند به نوعی تضمین‌های امنیتی «ملموس» دست یابد، بدون آنکه رسما عضو ناتو شود.

در همین حال رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که دیدار اخیر او با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان شامل گفت‌وگوهایی درباره آماده شدن برای «اجلاس جهانی صلح» بوده است.

به تازگی رسانه‌ها گزارش دادند که کی‌یف و حامیان غربی آن در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک نشست جهانی با محوریت «فرمول صلح» کی‌یف هستند که قبلا توسط مسکو رد شده است.

براساس بیانیه دفتر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پنجشنبه گذشته در حاشیه اجلاس «جامعه سیاسی اروپا» در کیشینف، پایتخت مولداوی با رهبر آلمان دیدار کرد. او از شولتس بابت «حمایت از فرمول صلح اوکراین» و «آمادگی برای پیوستن به اجرای آن» تشکر کرد. در این بیانیه آمده است، دو رهبر همچنین درباره «آمادگی‌های مشترک برای نشست جهانی صلح و مشارکت بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان» گفت‌وگو کردند.
https://mardomefarda.ir/vdcdxj0f.yt0jk6a22y.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین