تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۳
جالب است ۰
مقامات یمن اعلام کردند که به دلیل بمباران فرودگاه صنعا توسط نیروهای متجاوز ائتلاف به سرکردگی سعودی، تاسیسات هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی این فرودگاه از بین رفته و به همین دلیل فرودگاه بر روی پروازهای نهادهای سازمان ملل بسته شده است.
بمباران عربستان، پروازهای سازمان ملل به صنعا را متوقف کرد
به گزارش مردم فردا،رسانه‌های یمن امروز (چهارشنبه) به نقل از «خالد الشایف» مدیر فرودگاه صنعا نوشتند که بمباران این فرودگاه توسط جنگنده‌های نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی، تاسیسات و تجهیزات هوانوردی غیر نظامی آن را از بین برد و این فرودگاه را از مدار خدمات‌رسانی خارج کرد.   

«راعد طالب» معاون سازمان هواپیمایی و هواشناسی یمن نیز گفت: جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عصر دوشنبه موسسه هواشناسی سازمان هواپیمایی، ساختمان‌های قرنطینه، انبارها و جایگاه‌های سوخت‌گیری هواپیما در فرودگاه صنعا را هدف قرار دادند. 

وی از تعلیق پروازهای سازمان‌های ملل متحد به فرودگاه صنعا تا اطلاع ثانوی خبر داد و افزود: این تصمیم برای اطمینان از امنیت پروازهای سازمان ملل متحد و کارکنان آن اتخاذ شده است. 

معاون سازمان هواپیمایی و هواشناسی یمن اظهار داشت: در طول یک ماه گذشته، سازمان ملل تضمین داده بود که فرودگاه بین المللی صنعا دیگر هدف قرار نخواهد گرفت، اما آنچه اتفاق افتاد، کاملاً خلاف این وعده بود. 

«عمار الأضرعی» مدیرکل شرکت نفت یمن نیز هزینه خسارات ناشی از حملات روز دوشنبه جنگنده‌های ائتلاف به تاسیسات و تجهیزات این شرکت در فرودگاه بین المللی صنعا را بیش از سه میلیون دلار اعلام کرد. 

وی افزود: بیشترین آسیب ناشی از این بمباران متوجه مخازن سوخت‌رسانی هواپیماها و تجهیزات امنیتی و ایمنی آن‌ها شده است و خسارت شدیدی به ساختمان بخش پذیرایی هواپیما وارد شده است. 

در عین حال، وزارت بهداشت و جمعیت یمن، حمله وحشیانه جنگنده‌های عربستان به مرکز قرنطینه فرودگاه بین المللی صنعا را محکوم کرد. 

به گزارش خبرگزاری یمنی «سبا» این وزارتخانه با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان به سلسله جنایات خود علیه سرزمین و مردم یمن که از هفت سال پیش شروع شده است، افزوده اند، در بیانیه‌ای اضافه کرد که پس از هدف قراردادن مستقیم فرودگاه صنعا، مرکز قرنطینه آن به طور کامل تخریب شده است، جنایتی که به سلسله جنایات سعودی علیه یمن، زمین و مردم این کشور افزوده است. 

این بیانیه اصرار کشورهای متجاوز برای هدف قرار دادن و بمباران مراکز حیاتی و بهداشتی یمن از جمله فرودگاهها به عنوان شریان باقی مانده برای ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور را در راستای تخریب زیرساخت‌ها و فلج کردن نهادهای دولتی جهت تامین کمک‌های بشردوستانه دانست. 

وزارت بهداشت یمن در بیانیه خود اشاره کرد که مرکز قرنطینه در فرودگاه صنعا به منظور ارائه خدمات بهداشتی برای مواردی که کارکنان نمایندگی‌ها و سازمان‌های بین المللی از طریق آن وارد می‌شوند، آماده شده بود. 

این بیانیه سازمان ملل را مسئول ادامه سکوت خود در قبال جنایات نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی علیه مردم یمن دانست و از این نهاد بین المللی خواست تا به وظیفه خود برای توقف تجاوز و رفع محاصره این کشور عمل کند. 

در این پیوند، «محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که بمباران فرودگاه صنعا توسط نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی مورد حمایت آمریکا و انگلیس جنایت جنگی از نوع بمباران مکان‌های ممنوعه است. 

وی در یک رشته توئیت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، افزود: بمباران و هدف قرارگرفتن مکرر فرودگاه بین المللی صنعا که برای انتقال بیماران و مسافران یمنی مجهز شده بود، اقدامی جنایتکارانه و تروریسم علیه جمهوری یمن است. 

عضو شورای عالی سیاسی یمن افزود: پیش بینی می‌کنیم که سازمان ملل همانند گذشته در قبال جنایات جنگی نیروهای متجاوز عربستان مورد حمایت آمریکا علیه مردم، این بار نیز در برابر این جنایت موضعی نگیرد و نیروهای ائتلاف برای انکار این جنایت جنگی که مرتکب شده اند، ادعا کنند که این فرودگاه نبوده است.  

وی ادامه داد: از آنجایی که «پولِ سیاسی» موتور محرکه سازمان ملل متحد و نهادهای آن و شورای امنیت است، منافع اعضای آن ایجاب می‌کند که جمهوری یمن و قربانی را به جای جنایتکاری که فرودگاه را هدف قرار داده است، محکوم کنند. 

الحوثی تاکید کرد که بمباران فرودگاه بین‌المللی صنعا، سازمان ملل و سازمان‌های فعال آن در یمن را بطور مستقیم هدف قرار داد، زیرا آن‌ها از آن استفاده می‌کنند و می‌توانند با محروم کردن یمنی ها، مجوز فرود در آنجا را دریافت کنند. 

وی خاطرنشان کرد: این بمباران نشان داد که صحبت‌های دشمنان متجاوز آمریکایی - انگلیسی - سعودی - اماراتی و متحدانش درباره صلح، توخالی  است و محاصره کنندگان را تقویت می‌کند و ثابت کرد که هدف آن‌ها از بین بردن امکانات شهروندان است. 

الحوثی در پایان توئیت خود نوشت: پهپادهای ما همانند «شاهین» هستند و نیازی به باند پرواز ندارند و هر آنچه ائتلاف متجاوز و متحدانش طی هفت سال گذشته در هدف قرار دادن فرودگاه یا امکانات غیرنظامی انجام داده اند، جنایات جنگی است. 

عصر دوشنبه جنگنده‌های متجاوز عربستان با حملات پی درپی تاسیسات غیر نظامی فرودگاه بین‌المللی صنعا را هدف قرار دادند و موجب شد تا این فرودگاه از آمادگی برای ارائه خدمات بشردوستانه به یمنی‌ها خارج شود. 

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. 

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.
https://mardomefarda.ir/vdca.6n6k49nao5k14.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین