تاریخ انتشار :جمعه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۳
جالب است ۰
رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه مدعی شد که مقامات برلین از رای‌گیری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در برخی شهرهای آلمان جلوگیری کردند.
آنکارا مدعی جلوگیری از اخذ رای انتخابات ترکیه در برخی شهرهای آلمان شد
به گزارش مردم فردا،روند اخذ رای برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، در ۱۵۶ نقطه از جهان از جمله در ۷۳ نمایندگی سیاسی این کشور در خارج و نیز در دروازه‌های گمرکی ترکیه از صبح دیروز آغاز شد و قرار است اخذ رای در داخل ترکیه نیز ۲۴ اردیبهشت انجام شود.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر برای حضور در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.


روند اخذ آرای اتباع ترکیه ساکن در خارج از این کشور که از روز گذشته از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۸ عصر به وقت محلی آغاز شده، در تاریخ ۹ ماه مِی ۲۰۲۳ (۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) پایان می‌یابد.

بر اساس گزارش تارنمای خبری استار، آلمان با ۱.۵ میلیون شهروند ترکیه‌ای ساکن در این کشور بیشترین تعداد رای‌دهندگان ترک خارج از این کشور را دارد و برای اخذ آرای این افراد، شعب رای‌گیری در نمایندگی سیاسی ترکیه در ۱۶ شهر کشور آلمان پیش بینی‌شده است.

بنا به ادعای رسانه‌های ترکیه، دولت آلمان از اخذ رای در برخی از این شعب جلوگیری کرد و اجازه استقرار صندوق در برخی مناطق را نداد.

آکیف چاغاتای قلیچ رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان ترک اقدام دولت آلمان در جلوگیری از اخذ رای در برخی شهرهای این کشور را گامی رسوا کننده خواند و گفت: این اقدام در کشوری که بیشترین تعداد رای دهندگان ترکیه‌ای ساکن در خارج را دارد، اقدامی جنجالی و مغایر با اصول دموکراتیک است.

وی این اقدام دولت فدرال آلمان را غیردوستانه، اشتباه و با اغراض سیاسی دانست و بیان کرد: شهروندان ترکیه‌ای ساکن آلمان با این تصمیم در شرایط سختی قرار خواهند گرفت و امیدوارم که طی ۲ روز آینده این تصمیم بازنگری شود.

سفارت آلمان در آنکارا پس از واکنش رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اجازه دولت فدرال آلمان برای دار کردن صندوق اخذ رای انتخابات ترکیه در برخی شهرهای آلمان بیانگر اهتمام برلین به روند دموکراتیک و اصول انتخابات است.

بنا به اعلام این سفارتخانه، استقرار صندوق و اخذ رای در ۱۶ نقطه از جمله در شهرهای دارای کنسولگری و نمایندگی رسمی تعیین شده در آلمان مجاز است ولی پیش از این هرگز دایر کردن این تعداد شعبه و صندوق اخذ رای در مورد انتخابات گذشته ترکه مجاز نبوده است.

به گزارش ایرنا، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که روند رای‌گیری هر دو انتخابات در چهار هزار و ۶۷۱ صندوق تعیین شده در دروازه‌های گمرکی این کشور نیز از دیروز صبح تا ساعت ۱۷ روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ادامه خواهد داشت.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، رای گیری در خارج از این کشور در روزهای ۲۰ تا ۲۴ مِی ۲۰۲۳(۳۰ اردیبهشت تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) در دفاتر نمایندگی تعیین شده انجام خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، همه صندوق‌های شعب اخذ رای در داخل و خارج از کشور ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) و پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان این کشور در خارج، با توجه به تناسب تعداد رای آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، یک هزار و ۵۹۲ نفر از اتباع ترکیه ساکن در ایران نیز می توانند از امروز با حضور در شعب تعیین شده در سفارت و کنسولگری‌ها و نیز دروازه‌های مرزی مشترک، در انتخابات ترکیه شرکت کنند.

برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا معرفی شده‌اند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://mardomefarda.ir/vdcbz8b8.rhbwspiuur.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین