تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۵
جالب است ۰
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ۳۶ حزب و چهار ائتلاف در انتخابات ترکیه رقابت می کنند.
۳۶ حزب و چهار ائتلاف در انتخابات ترکیه رقابت می کنند
به گزارش مردم فردا،به نقل از تارنمای خبر.۷ ترکیه، این نهاد عالی که برگزار کننده و مجری انتخابات در ترکیه محسوب می شود، اعلام کرد که چهار ائتلاف سیاسی شامل ائتلاف «جمهور»، «زحمت و آزادی»، «ملت» و «آتا» در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در تاریخ ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) حضور خواهند داشت.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری از میان چهار نامزد رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت، محرم اینجه نامزد حزب مملکت و سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا و زحمت و آزادی یک نفر را انتخاب خواهند کرد.


شورای عالی انتخابات ترکیه همچنین اعلام کرد که ۳۶ حزب سیاسی فعال و قانونی مشخص شده و این احزاب فهرست نامزدهای خود برای انتخابات پارلمانی را تا دو روز دیگر نهایی خواهند کرد و همه احزاب می توانند به صورت منفرد و یا ائتلافی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کنند.

بنا به اعلام این نهاد، در انتخابات پیش رو در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۲۸۵ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۲۵۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۵ هزار و ۷۰۵ صندوق برای اخذ آرای این دو انتخابات حساس خبر داد و اعلام کرد: در این دوره از انتخابات حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته، اعمال خواهد شد و بر اساس این قانون، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند کرد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

این نهاد همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای اخذ آرای سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۲۵۸ نفر از اتباع ترکیه ای ساکن در خارج از این کشور اعلام کرد: روند اخذ رای در ۷۵ کشور و نمایندگی سیاسی خارجی ترکیه و در ۱۵۶ نقطه از روز پنجشنبه ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ در دروازه های گمرک و نمایندگی‌های خارج از کشور آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://mardomefarda.ir/vdchkqnz.23nqwdftt2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین