تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۳
جالب است ۰
مایک گالاگر نماینده کنگره آمریکا، تنظیم زمان پرواز بالون جاسوسی چینی بر فراز آسمان آمریکا پیش از سفر بلینکن به این کشور را اتفاقی ندانست.
نماینده کنگره آمریکا: پرواز بالون چینی پیش از سفر بلینکن اتفاقی نبود
به گزارش مردم فردا،«مایک گالاگر» نماینده جمهوری خواه ایالت ویسکانسین در کنگره آمریکا، معتقد است پرواز بالون جاسوسی چینی بر فراز آمریکا پیش از سفر آنتونی بلینکن به پکن، اتفاقی نبوده است.

وی در مصاحبه با یک رادیو اظهار کرد من فکر نمی کنم پرواز این بالون پیش از سفر وزیرخارجه به پکن اتفاقی بوده باشد گرچه تاکنون مدرکی برای این حرف نیز نداریم.

گالاگر افزود: تنظیم زمان پرواز بالون در حریم هوایی آمریکا در آستانه سفر بلینکن به پکن، به خوبی در شیوه نامه حزب کمونیست چین درباره تلاش برای توهین به آمریکا در سطح جهانی جای گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد من متعجب نخواهم شد اگر کل این ماجرا با هدف ارسال پیامی به آمریکا بوده باشد و آن پیام این است: نگاه کنید ما هر کاری بخواهیم انجام می دهیم و شما هیچ کاری درباره آن نمی کنید. بنابراین این ماجرا پیامی اساسی درباره حزب کمونیست چین به ما می دهد.

این نماینده آمریکایی تاکید کرد این دست اتفاقات، چرایی تشکیل کمیته‌ای منتخب در کنگره برای تمرکز بر رابطه واشنگتن با پکن را توجیه می کند. اعضای این کمیته تلاشی جدی و هوشمندانه انجام می دهند تا تهدیدات احتمالی از سوی پکن را دفع کنند.

حدود دو هفته پیش وزارت دفاع آمریکا پنتاگون، از شناسایی یک بالون چینی بر فراز آسمان آمریکا خبر داد. جنگنده های آمریکایی این بالون را به دستور جو بایدن بر فراز سواحل ایالت کارولینای جنوبی ساقط کردند.

در پی این حادثه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی، هدف چین از بالون شناسایی شده بر فراز آسمان شمال ایالات متحده را «جاسوسی» دانست و گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالون جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

وی ضمن اعلام لغو سفر خود به پکن که قرار بود طی روزهای پنجم و ششم فوریه صورت بگیرد، تصریح کرد ما متعهد به تعامل دیپلماتیک با چین هستیم و من قصد دارم زمانی که شرایط اجازه دهد به این کشور سفر کنم.

پس از سرنگونی این بالون، پنتاگون اعلام کرد بقایای این بالون سرنگون شده را بازیابی اطلاعاتی می کند. در پی اعلام این خبر، پکن از واشنگتن خواست از انجام هر اقدام بیشتری که به منافع این کشور آسیب برساند و یا باعث عمیق‌تر شدن بحران شود، خودداری کند.

قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا، کشور چین را متهم کرده‌اند که با به پرواز درآوردن بالون جاسوسی، بر فراز سایت‌های نظامی حساس آمریکا دست به جاسوسی زده است. جمهوری خواهان همزمان دولت جو بایدن را متهم می‌کنند که با سرنگون نکردن سریع بالون جاسوسی، به پکن فرصت بیشتری داده است.

همچنین ژنرال پت رایدر سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد، در پی درخواست وزارت دفاع آمریکا برای برقراری تماس امن بین «لوید آستین» و «وی فنگ»، پس از سرنگونی این بالن، این تماس صورت گرفت اما متأسفانه وزیر دفاع چین از انجام این مذاکره تلفنی خودداری کرد.   

همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که «چین در پنج قاره جهان، بیش از 40 کشور را با ناوگانی از بالون‌های جاسوسی هدف قرار داده است».

وی افزود: مشخص شد که تجهیزات بالون چین برای جاسوسی اطلاعاتی است و با تجهیزات مربوط به هوا شناسی همخوانی ندارد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز با اشاره به پرواز یک بالن مشکوک به جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده درباره خطر مشابه و تشدید اقدامات جاسوسی چین در اروپا هشدار داد.
https://mardomefarda.ir/vdch6-nz.23n-qdftt2.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین