تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۳
جالب است ۰
یک هفته دیگر با افت برای شاخص های بورس و فرابورس به پایان رسید. پس از رشدی که بازار سهام از آبان ماه آغاز کرد، بازار در فاز اصلاحی قرار گرفته است.
نشانه های جدید از ورود بورس به دوره رکود
به گزارش مردم فردا،در این هفته هم شاخص های اصلی بازار سهامبا افت مواجه شدند. بازار طی 5 روز معاملاتی این هفته منفی بود و شاخص ها به میزان قابل توجهی افت کردند.

در این هفته شاخص کل بورس بیش از 54000 واحد معادل 3.39 درصد افت کرد. اما میزان افت شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل بود. شاخص هم وزن در این هفته حدود 25 هزار واحد معادل 4.86 درصد افت داشت. همچنین شاخص فرابورس 728 واحد معادل 3.47 درصد کاهش یافت.

مقایسه این شاخص ها نشان می دهد نمادهای کوچک و متوسط بازار در این هفته افت بیشتری نسبت به نمادهای بزرگ و شاخص ساز داشته اند.
 
معمولا در دوره های اصلاحی بازار همین اتفاق رخ می دهد و نمادهای کوچک افت بیشتری نسبت به نمادهای بزرگ بازار دارند که در این هفته هم چنین رویدادی مشاهده می شود.

رکود معاملات
ارزش معاملات خرد در این هفته افتی قابل توجه نسبت به هفته گذشته داشت. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد 8500 میلیارد تومان بود اما در اولین روز معاملاتی هفته جاری ارزش معاملات تا 6800 میلیارد تومان کاهش یافت.

پس از آن در روز یکشنبه رقم معاملات به 7100 میلیارد تومان رسید که نسبت به شنبه رشد داشت، اما این بالاترین رقم معاملاتی هفته بود و پس از آن هر روز از ارزش معاملات کاسته شد.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد به 6500 میلیارد تومان کاهش یافت، روز سه شنبه رقم معاملات 6000 میلیارد تومان بود و در نهایت در روز چهارشنبه پایین ترین رقم معاملات روزانه با عدد 4500 میلیارد تومان ثبت شد. بررسی ارزش معاملات روزانه نشان می دهد معاملات بازار سهام وارد فاز رکود شده است.

 سنگین ترین خروج پول هفتگی در سال 1401
این هفته بدترین اتفاقی که در روند معاملات رخ داد خروج پول سنگین از بازار سهام بود. در این هفته جمعا 3960 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که رقمی کم سابقه در طول تاریخ بورس محسوب می شود.

پس از آنکه در روز چهارشنبه هفته گذشته 1330 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، در اولین روز معاملاتی این هفته هم خروج پول سنگینی به ثبت رسید که رقم آن 1140 میلیارد تومان بود. پس از آن در روز یکشنبه 1928 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که این رقم یکی از سنگین ترین رقم های خروج روزانه پول در طول تاریخ بورس است.

دوشنبه رقم خروج پول به 600 میلیارد تومان رسید و در نهایت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم 85 و 207 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.
 
قدرت خریداران مثل هفته قبل بود
در این هفته شاخص قدرت خریداران حقیقی تغییر خاصی نسبت به هفته گذشته نداشت، اما نسبت به دو هفته قبل بسیار افت کرده است. در این هفته هم مانند هفته گذشته، تقریبا قدرت خریداران و فروشندگان برابر بود.

به جز روز یکشنبه که شاخص قدرت خریداران به عدد 0.73 رسید و پایین ترین رقم این شاخص در طول هفته بود، در 4 روز معاملاتی دیگر، این شاخص نزدیک به عدد یک بود.

در روزهای دوشنبه و چهارشنبه این شاخص اعداد 0.95 و 0.98 را ثبت کرد. در روزهای شنبه و سه شنبه هم اعداد 1.05 و 1.09 برای این شاخص ثبت شد.
https://mardomefarda.ir/vdcbwab8.rhb0fpiuur.html
منبع : اقتصاد نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین