تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۴
جالب است ۰
عبور کشتی جنگی آمریکا از تنگه حساس تایوان خشم چین را برانگیخت
عبور کشتی جنگی آمریکا از تنگه حساس تایوان خشم چین را برانگیخت
به گزارش مردم فردا،به نقل از رویترز، در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی ایالات متحده و گاهی کشتی‌های دیگر کشورهای متحدش مانند انگلیس و کانادا از این تنگه عبور کرده و موجب خشم چین که تایوان را جزئی از کشور خود می‌داند، شده‌اند.

ارتش ایالات متحده پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن موشک‌انداز کلاس آرلی بروک چانگ هون از این تنگه عبور کرده است.

در این بیانیه آمده است: عبور چانگ هون از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده به اقیانوس هند و اقیانوس آرامِ آزاد و باز است.

لیو پنگیو سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش به این موضوع اعلام کرد: چین قاطعانه با این اقدام مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد که فورا از ایجاد مشکلات، تشدید تنش‌ها و تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دست بردارد.

در بیانیه سخنگوی سفارت چین آمده است: کشتی‌های جنگی آمریکا اغلب به نام آزادی ناوبری تحرکات تحریک‌آمیز انجام می‌دهند اما اعمال آنها به معنای آزاد و باز نگه‌داشتن منطقه نیست.

این بیانیه تاکید دارد که چین همچنان در آماده باش کامل خواهد بود و آماده پاسخگویی به تهدیدات و تحریکات در هر زمان است و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد.

وزارت دفاع تایوان نیز در این باره اعلام کرد: این کشتی در جهت شمال از طریق تنگه تایوان عبور کرده و نیروی دریایی این کشور عبور و مرور آن را زیر نظر گرفته و هیچ چیز غیرعادی مشاهده نکرده است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چندی پیش و پس از سفر مناقشه برانگیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، در دیدار با رئیس جمهور چین گفته بود آمریکا به دنبال جنگ سرد و یا تشکیل ائتلافی در برابر چین نیست و از استقلال تایوان و یا یک چین یک تایوان حمایت نمی‌کند و هیچ نیتی برای درگیری با چین ندارد.

کارشناسان معتقدند چین در کنار ترغیب آمریکا به احترام گذاشتن به تعهداتی که بایدن وعده داده است، امکان از سرگیری روابط سالم، با ثبات و مذاکره مثبت که منجر به پیشگیری از تقابل نظامی می‌شود را دنبال می‌کند.
https://mardomefarda.ir/vdcdk50f.yt0k96a22y.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین