تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۳
جالب است ۰
رئیس جمهوری تایوان در نامه‌ای به رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که جنگ بین تایوان و چین یک گزینه نیست و روابط سالم با پکن تنها با احترام به تاکید مردم تایوان بر حاکمیت و آزادی می‌تواند وجود داشته باشد.
رئیس‌جمهور تایوان: جنگ با چین یک گزینه نیست
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری رویترز، واتیکان تنها متحد دیپلماتیک اروپایی تایوان به حساب می‌آید و تایپه تحرکات پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان برای بهبود روابط با چین را با نگرانی نظارگر است. تایوان که دارای یک دولت دموکراتیک است عمدتا به دلیل فشارهای چین، تنها با ۱۴ کشور دارای روابط رسمی است.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، در نامه به پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان که در واکنش به پیام پاپ به مناسبت روز جهانی صلح در اول ژانویه نوشت، اظهار کرد: "جنگ در اوکراین باعث شد جهان به ارزش صلح توجه کند و حفظ امنیت منطقه‌ای تبدیل به یک اتفاق‌نظر مهم شده است."

تسای اینگ ون بر اساس یک کپی از نامه‌اش که از سوی دفترش در روز دوشنبه انتشار یافت گفت: "من در سخنرانی سال گذشته‌ام به مناسبت روز ملی تاکید کردم که صلح و ثبات در تنگه تایوان بنیان توسعه روابط بین دو سوی تنگه تایوان است و تقابل مسلحانه مطلقا یک گزینه نیست."

او با اشاره به سخنرانی که در تاریخ ۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی انجام داد، خاطر نشان کرد: "تنها با احترام گذاشتن به تعهد مردم تایوان به دموکراسی، آزادی و حاکمیت ماست که می‌توانیم بنیانی برای از سرگیری تعامل سازنده در سراسر تنگه تایوان داشته باشیم."

چین ماه اوت گذشته رزمایش‌هایی را در نزدیکی تایوان اجرا کرده و پکن هرگز توسل به زور برای گرفتن کنترل این جزیره را رد نکرده است.

تسای اینگ ون در نامه خود نوشت، تایوان برای اوکراین، کمک بشردوستانه فرستاده است، و در طی همه گیری کووید-۱۹ برای کشورها تجهیزات محافظتی ارسال کرد چون "امیدوار است که یک تایوان بهتر را به جهان ارائه کند."

او افزود: گرچه ما هنوز از سازمان بهداشت جهانی بیرون هستیم، اما مطمئن هستیم به دست گرفتن رهبری در حوزه انجام مشارکت‌های مثبت به ایجاد یک "حلقه شریف" کمک می‌کند.

تایوان بارها شکایت کرده که حذف شدنش تحت تاثیر فشارهای چین از سازمان بهداشت جهانی تلاش‌هایش را برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ مختل کرده است. هم سازمان جهانی بهداشت و هم چین اعاهای تایوان را رد کرده‌اند.
https://mardomefarda.ir/vdch6inz.23n-zdftt2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین