تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۲
جالب است ۰
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در گفت و گوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از ابتکار طرح صلح ۱۰ ماده‌ای وی حمایت کرد.
حمایت نخست وزیر کانادا از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی
به گزارش مردم فردا،به نقل از گلوبال نیوز، دفتر نخست وزیری کانادا اعلام کرد،‌ دو طرف در این تماس تلفنی، در مورد تعهد مستمر کانادا به ارائه کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین با نزدیک شدن به تهاجم روسیه به مرز یک سال تاکید کردند.

ترودو همچنین از تلاش‌های زلنسکی به منظور ایجاد «صلح عادلانه و پایدار» برای کشورش، از جمله ارائه طرح صلح ۱۰ ماده‌ای که تاکنون پاسخی از سوی دیگر متحدان غربی‌اش از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دریافت نکرده ،حمایت کرد.

زلنسکی نیز در توئیتی نوشت، تماس با ترودو یک «مکالمه اساسی» در مورد تعهدات برای تقویت قابلیت‌های دفاعی اوکراین و توافق در باره «گام‌هایی برای اجرای فرمول صلح» بود.

وی در فیسبوک و تلگرام افزود، این گفت وگو چهارمین گفت‌وگوی او با رهبران بین‌المللی در روز سه‌شنبه بود.

زلنسکی در ادامه بر اهمیت تداوم دفاع از اوکراین در برابر حملات مستمر روسیه و تلاش تهاجمی جدید و بالقوه کی‌یف تاکید کرد.

طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی نه تنها خواستار پایان جنگ - از جمله خروج کامل نیروهای روسیه و احیای مرزهای اوکراین قبل از حمله - است، بلکه شامل بازگرداندن امنیت غذایی و ایمنی در اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین و تعمیر زیرساخت‌های نیروگاهی اوکراین است.

علاوه بر این، این طرح شامل ایجاد یک دادگاه ویژه برای محاکمه جنایات جنگی روسیه، محدودیت قیمت در منابع انرژی مسکو و تضمین عدم وقوع تهاجمات یا درگیری‌های آینده است.

زلنسکی برای اولین بار طرح خود را در نشست نوامبر گروه ۲۰ صاحبان اقتصادهای بزرگ اعلام کرد اما در هفته‌های اخیر در آن تغییراتی داده است.

وی هم در دیدار حضوری خود با بایدن در واشنگتن در ماه گذشته و هم در سخنرانی در جلسه مشترک کنگره آمریکا به این طرح اشاره کرد. اما با واکنشی مواجه نشد.

رئیس جمهور اوکراین در ماه دسامبر از رهبران گروه هفت خواست در زمستان امسال اجلاس جهانی صلح را برگزار کنند تا بر حمایت و اجرای این طرح تمرکز کنند.

روسیه ماه گذشته پیشنهاد صلح زلنسکی را رد کرد. مسکو تاکید کرد، سرزمینی را که به زور تصرف کرده و چهار استان شرقی این کشور که تقریباً یک پنجم اوکراین را تشکیل می‌دهد واگذار نخواهد کرد.

بایدن در سخنانی علنی در جریان نشست واشنگتن گفت که او و زلنسکی «دیدگاه مشابهی» برای صلح دارند و آمریکا متعهد است که اوکراین بتواند از خود دفاع کند. اما او به طور خاص به فرمول صلح اشاره نکرد.

رهبران گروه ۷ هم تاکید کردند که متعهد به برقراری صلح در اوکراین "در راستای حقوق این کشور که در منشور سازمان ملل متحد ذکر شده" هستند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، هم خبر داد که احتمال برگزاری مذاکرات صلح به زودی کم است.

وی در اوایل دی ماه گفت: «من معتقدم که رویارویی نظامی ادامه خواهد داشت و فکر می‌کنم هنوز باید برای آن لحظه‌ای که در آن مذاکرات جدی برای صلح امکان‌پذیر خواهد بود، صبر کنیم».
https://mardomefarda.ir/vdcfyedy.w6dt0agiiw.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین