تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۴
جالب است ۰
«آندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با یک رسانه این کشور اعلام کرد که مسکو و پکن نیازشان به تحکیم روابط راهبردی در شرایط جاری بین‌المللی را درک می‌کنند.
تاکید روسیه بر تحکیم راهبردی روابط با چین
به گزارش مردم فردا،یک مقام ارشد روسیه بر لزوم تقویت روابط با چین به منظور مقابله با اقدامات مخرب آمریکا و تسریع در ایجاد جهان چند قطبی تاکید کرد.

«آندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری «تاس» گفت: «رشد قابل توجه پتانسیل درگیری در جهان، سیاست اخیر ایالات متحده و متحدانش با هدف منحرف کردن سیستم امنیتی جهانی و تمرکز آنها بر مهار توسعه کشورهای ما، نیاز روسیه و شرکای چینی‌مان بر تقویت همه جانبه پیوند راهبردی بین مسکو و پکن را آشکار ساخته است که هم می‌تواند در برابر اقدامات مخرب واشنگتن مقاومت کند و هم نیروهای سازنده جامعه بین‌المللی را برای توسعه روابط بین‌المللی باز و عادلانه جدید بسیج کند».

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه، کار بزرگی در این مسیر در قالب یک گفت‌و‌گوی سیاسی قابل اعتماد بین رهبران مسکو و پکن انجام می‌شود.

رودنکو افزود: «هماهنگی نزدیکتر در سیاست خارجی روسیه و چین بر اساس رویکردهای یکسان یا مشابه در قبال مشکلات کلیدی جهان، تاثیر تثبیت‌کننده‌ای بر کل نظام روابط بین‌الملل دارد و به عنوان عامل تسریع‌بخش در گذار تدریجی آن به جهان چند قطبی عمل می‌کند که به معنی یک شکل با ثبات و متوازن‌تر از تعاملات بین کشورها است».

تاکید این مقام مسکو بر لزوم تقویت روابط با پکن جهت مقابله با مواضع واشنگتن و متحدانش در شرایطی انجام شده که مسئولان ارشد روسیه طی ماه‌های اخیر بارها درباره گذار جهان به سمت نظم چند قطبی صحبت‌ کرده‌اند.
 
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود: «نظم جهانی در حال تغییر است و جهان در حال گذار به سمت نظم چند قطبی است. تنها، کشورهایی مخالف این گذار هستند که می‌خواهند هژمونی خود را حفظ و جهان را کنترل کنند».

وی افزود: «فقیرترین کشورها بیشترین ضربه را از سیاست‌های هژمونیک و همچنین تحریم‌های غرب متحمل شده‌اند و خود غرب هم شدیداً تحت تاثیر سیاست‌های تحریمی‌اش قرار گرفته است».

از سوی دیگر، «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه در دیداری که چندی قبل با «لی کچیانگ» همتای چینی خود داشت، گفته بود: «روسیه آماده است تا مشترکا با چین در برابر چالش‌های نوظهور و افزایش فشار خارجی مقاومت کند».

به گفته وی، «کشورهای ما رویکرد یکسانی نسبت به بسیاری از مشکلات موجود  دارند. ما از شکل گیری ساختار چند قطبی در روابط بین‌الملل دفاع می کنیم. ما آماده‌ایم به طور مشترک برابر چالش‌های در حال ظهور و افزایش فشار خارجی مقاومت کنیم».

نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: « برخی از کشورهای غربی تصمیم گرفته‌اند که با استفاده از تحریم‌های اقتصادی نامشروع، محدودیت‌ها و فشارهای سیاسی قوانین خود را بدون توجه به منافع دیگران تحمیل کنند اما چنین تلاش‌هایی محکوم به شکست هستند».

میخائیل میشوستین افزود: «ما متقاعد شده‌ایم که در واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی، مشارکت جامع و راهبردی روسیه و چین پتانسیل خلاقانه عظیم خود را بیش از پیش آشکار خواهد کرد».
https://mardomefarda.ir/vdcaa0n6.49nmw15kk4.html
منبع : فارس
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین