تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
جالب است ۰
رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد: مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ مورد است و آلودگی هوا در سال گذشته خسارت اقتصادی حدوداً 8 میلیارد دلاری داشته است.
وزارت بهداشت: فوت ۲۰ هزار و ۸۰۰ ایرانی بر اثر آلودگی هوا در طول یک سال
به گزارش مردم فردا،عباس شاهسونی در برنامه تلویزیونی تهران 20، در خصوص خسارت انسانی و بهداشتی آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات کلانشهرها اظهار کرد: طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت 99 درصد مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا بالاتر از رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت است. طبق بررسی وزارت بهداشت در سال 1400 تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور 20 هزار و 800 نفر و خسارت اقتصادی حدوداً 8 میلیارد دلاری در آن سال است. تقریبا یک میلیارد دلار نیز به سیستم بهداشت برای درمان بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند، خسارت وارد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این مبالغ گزاف خرج جلوگیری از بروز آلاینده‌ها نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این نیاز به تغییر نگرش مدیران و سیاست‌گذاران دارد. قانون هوای پاک، قانونی مترقی است و در صورت اجرا به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کند. با این حال از سال 1396 تا 1401 که این قانون ابلاغ شده هیچ کاهشی در شدت غلظت آلاینده‌ها نداشتیم؛ بلکه افزایش هم داشته‌ایم. در واقع قانونی که مصوب و اجرا شد باعث هیچ‌گونه کاهشی در شدت و غلظت آلاینده‌ها نشد.

آقای شاهسونی افزود: هزینه اثرات وارد شده به وزارت بهداشت از ناحیه آلودگی از محل بیت‌المال هزینه می‌شود. پیشنهادی که ما مطرح کردیم و در جلسات هم بارها تکرار شده اجرا کردن قانون هوای پاک است. ولی متاسفانه دستگاه‌های متولی در بحث تولید آلاینده‌ها به تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل نمی‌کنند. این باعث می‌شود که آلاینده‌ها روز به روز بیشتر بشود.

وی در مورد مراقبت‌های گروه‌های حساس در زمان اوج‌گیری آلودگی هوا گفت: گروه‌های حساس مانند کودکان، سالمندان، بانوان باردار، افراد دیابتی و چاق در این شرایط بیشتر به فکر سلامتی خود باشند. آنها باید کمترین تردد را در فضای باز داشته باشند و از ماسک استفاده کنند. همچنین استفاده از موادغذایی حاوی ویتامین E و C اثرات آلاینده‌ها را کم می‌کند.

آقای شاهسونی درباره نحوه تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی گفت: طبق قانون هوای پاک هنوز به آن شرایط نرسیدیم که ادارات تعطیل بشود. اما کاهش ساعت اداری می‌تواند کمک کننده باشد تا میزان مواجه مردم با آلودگی هوا کمتر شود.
https://mardomefarda.ir/vdci3zaz.t1awp2bcct.html
منبع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما